Title Primarni izvori u udžbenicima za nastavu povijesti tijekom osnovnoškolskog obrazovanja
Title (english) Primary Sources in History Textbooks during Primary Education
Author Martina Colnar
Mentor Maja Ćutić Gorup (mentor)
Committee member Andrea Roknić Bežanić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Maja Ćutić Gorup (član povjerenstva)
Committee member Dubravka Božić Bogović (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of History) Rijeka
Defense date and country 2022-09-30, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES History
Abstract Nastava predmeta Povijest ima veliku važnost u odgojno – obrazovnom procesu učenika u osnovnim školama. Nastava povijesti organizirana je prema nastavnom kurikulumu predmeta Povijest za osnovne škole i gimnazije kojeg propisuje Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Nastavni kurikulum je nastavni plan i program kojim se služe nastavnici za organiziranje
nastave tijekom školske godine te se aktualni kurikulum temelji na kurikularnoj reformi „Škola za život“ iz 2018. godine kojoj je u cilju uspostavljanje učinkovitoga i usklađenoga odgojno – obrazovnog sustava koji odgovara na zahtjeve modernog života te omogućuje učenicima kvalitetno cjeloživotno obrazovanje. Nastavni kurikulum temelji se na ciljevima i ishodima kojima je u interesu razvijanje vještina i sposobnosti kod učenika. Nadalje, nastavnom kurikulumu predmeta Povijest je u cilju razvijanje kritičkog mišljenja, povijesnih vještina te primjena povijesnih koncepata kod učenika. Glavno nastavno sredstvo koje se koristi na nastavi predmeta Povijest su udžbenici. Naime, udžbenici su obavezni obrazovni materijali koji služe kao izvor za postizanje svih odgojnoobrazovnih ishoda. Udžbenici povijesti su sadržajno bogati i upravo njihov sadržaj je često predmet istraživanja.
Tijekom nastave povijesti učenici se susreću s radom na primarnim izvorima te će upravo oni biti temelj ovog rada. Primarni izvori su tragovi prošlosti koje povjesničar ili učenik na nastavi povijesti istražuje kako bi došao do novih otkrića ili zaključaka. Primarni povijesni izvori su bitna sastavnica nastave predmeta povijesti jer pomažu učenicima u stvaranju povijesnog mišljenja. U radu su prikazani pisani, slikovni i materijalni primarni izvori. U ovom radu napravljena je kvantitativna i kvalitativna analiza primarnih izvora u aktualnim udžbenicima povijesti za školsku godinu 2021./2022. Uspoređeni su aktualni udžbenici za
povijest od petog do osmog razreda osnovne škole nakladnika Školska Knjiga i Profil Klett. Prikazan je sveukupni broj primarnih izvora u udžbenicima po godini učenja i prema povijesnom razdoblju. Nadalje, kvantitativna analiza se odnosila na usporedbu samog sadržaja primarnih izvora i zadataka koji ih prate te je ispitana usklađenost ciljeva koji se žele postići radom na primarnim izvorima u udžbeniku s kurikulumom nastavnog predmeta Povijest.
Abstract (english) History teaching in school has a great impact on students during the educational process in elementary school. The teaching of history is organized according by the curriculum of the subject history for elementary and high schools, which is given by the Ministry of Science and Education. The curriculum is the syllabus used by teachers to organize lessons during the school year, and the current curriculum is based on the curricular reform called "School for Life" which saw the light of the day in 2018. The reform aims to establish an effective and harmonized educational system that meets the demands of modern life and provides students with quality lifelong education. The curriculum is based on goals and outcomes that aim to develop a student's skills and abilities. In addition, the history curriculum aims to develop critical thinking, historical skills, and the application of historical concepts by students. The main teaching tool used in history classes are textbooks. In fact, textbooks are mandatory teaching materials that serve as a source for achieving all educational outcomes. History
textbooks are very rich in content, and their content is often the subject of research. In history classes, students are exposed to primary sources, which form the basis for this work. Primary sources are traces of the past that a historian or a student in a history classroom examines to arrive at new knowledge or conclusions. Historical primary sources are an
essential part of teaching history because they help students develop historical thinking skills. In this thesis are presented written, pictorial, and material primary sources. In this thesis, a quantitative and qualitative analysis of primary sources in current history textbooks for the 2021/2022 school year is conducted. The work compared and analyzed current textbooks for history from fifth to eighth grade of elementary school, published by Školska Knjiga and Profil Klett. The total number of primary sources in the textbooks is presented by grade level and historical period. In addition, the quantitative analysis refers to the comparison of the content of the primary sources and the tasks accompanying them, as well as to the compatibility of the goals to be achieved by working with primary sources in the textbook with the curriculum for the subject of history.
Keywords
Povijest
učenici
odgojno – obrazovni proces
kurikulum
ciljevi
ishodi
vještine
udžbenici
primarni izvori
kvantitativna analiza
kvalitativna analiza
Keywords (english)
history
students
educational process
curriculum
goals
outcomes
skills
textbooks
primary sources
quantitative analysis
qualitative analysis
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:186:573324
Study programme Title: History (double major); specializations in: Teaching Track Course: Teaching Track Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra edukacije povijesti (magistar/magistra edukacije povijesti)
Study programme Title: Italian Language and Literature (double major) Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra talijanskog jezika i književnosti (magistar/magistra talijanskog jezika i književnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-11-29 14:06:55