Abstract | Temeljna svrha ove doktorske disertacije je doprinijeti boljem razumijevanju različitih čimbenika i pokazatelja koji su povezani s većom učinkovitosti škola te dati preliminarni uvid u stanje učinkovitosti osnovnih škola u Republici Hrvatskoj. U radu se polazi od detaljnog prikaza i analize teorijskih rasprava i empirijskih istraživanja učinkovitosti škola u međunarodnom i nacionalnom kontekstu sukladno kojem se izdvajaju temeljne karakteristike učinkovitosti škola kroz prikaz i opis ključnih čimbenika i pokazatelja učinkovitosti izdvojenih u dosadašnjim istraživanjima. S obzirom da se škola u ovom istraživanju definira i objašnjava u kontekstu sustavskog pristupa organizaciji u radu su izdvojeni temeljni pristupi konceptualizaciji učinkovitosti s posebnim naglaskom na pitanja vezana uz opće karakteristike i funkcioniranje učinkovitih škola. Učinkovitost škola se definira sukladno različitim kriterijima za procjenu učinkovitosti kao što su produktivnost, adaptibilnost, uključenost, kontinuitet, upravljanje kvalitetom, zadovoljstvo, suradnja s dionicima. Sukladno odabranim kriterijima za procjenu učinkovitosti izrađen je teorijsko – empirijski model kao polazište za provedeno empirijsko istraživanje. Pritom su se operacionalizirala različita kontekstualna obilježja škola, opća obilježja škola (školski ulazi), školski procesi te pokazatelji učinkovitosti (školski izlazi). S obzirom na
navedeno, učinkovitost škola se u ovom istraživanju procjenjivala na temelju različitih skupina pokazatelja, odnosno na temelju procjene učinkovitosti različitih aspekata djelovanja škola: Učinkovitog djelovanja škole usmjerenog na uspjeh učenika, Učinkovitog odgojnog djelovanja škole usmjerenog na disciplinu učenika, Učinkovitog djelovanje škole usmjereno na
vrednovanje rada, Učinkovitog djelovanja škole usmjerenog na obogaćivanje školskog kurikuluma, Učinkovitog društveno – javnog djelovanja škole, Učinkovitog djelovanja škole usmjerenog na suradnju, Učinkovitog djelovanja škole usmjerenog na zadovoljstvo zaposlenika i korisnika. S obzirom na postavljeni teorijsko – empirijski model, u ovom su se istraživanju najprije
opisala kontekstualna i opća obilježja osnovnih škola u Republici Hrvatskoj, a zatim se opisalo stanje učinkovitosti osnovnih škola u Republici Hrvatskoj na temelju odabranih pokazatelja. Nadalje, ispitalo se postoje li razlike (odnosno povezanost) u učinkovitosti osnovnih škola u Republici Hrvatskoj s obzirom na kontekstualna i opća obilježja škola, a potom se utvrdilo
postoji li razlika u učinkovitosti osnovnih škola u Republici Hrvatskoj s obzirom na dominantni tip školskog vođenja kao odabrane varijable školskog procesa. Osnovnu jedinicu analize u ovom istraživanju činile su osnovne škole u Republici Hrvatskoj. Populaciju su činile sve matične osnovne škole u RH, a uzorak istraživanja 56 osnovnih matičnih škola u RH. U istraživanju se primijenio postupak anketiranja za kolektiranje podataka. Korišten je novokonstruiran Upitnik za prikupljanje objektivnih pokazatelja učinkovitosti i obilježja škola. Obrada podataka izvršila se pomoću Statističkog programa za društvene znanosti (IBM SPSS, 20.0.). Nalazi istraživanja pokazali su kako većina ispitanih osnovnih škola u RH pripada skupini više učinkovitih škola, nešto manji broj ispitanih škola pripada skupini srednje učinkovitih škola, a niti jedna škola iz uzorka ne pripada skupini niže učinkovitih škola. Također se pokazalo kako postoji statistički značajna razlika u učinkovitosti pojedinih aspekata djelovanja škola i u ukupnoj učinkovitosti osnovnih škola u RH s obzirom na pojedina kontekstualna i opća obilježja škola kao što su osnivač, okružje rada, status škole, veličina škole, broj smjena u školi, broj učenika na jednog učitelja u školi, postotak učenika putnika,
postotak učenika koji koriste subvencije, stručna zastupljenost u predmetnoj nastavi, postotak unaprijeđenih učitelja u razrednoj nastavi, postotak unaprijeđenih učitelja u predmetnoj nastavi, oblici odgojno-obrazovnog rada koji se provode u školama, opremljenost škole te pribavljanje dodatnih financijskih sredstava. Nadalje, pokazalo se kako postoji statistički značajna razlika u
učinkovitosti osnovnih škola u RH s obzirom na dominantni tip školskog vođenja, odnosno kako su škole u kojima je dominantno zastupljeno distribuirano školsko vođenje učinkovitije u djelovanju škole usmjerenom na zadovoljstvo zaposlenika i korisnika. Također se pokazalo kako među odabranim moderatorima (kontekstualnim i općim obilježjima škola) nema statistički značajnih moderatora na značajnost razlike između škola s različitim dominantnim tipom školskog vođenja i pokazatelja učinkovitosti škola.
Rezultati provedenog istraživanja ukazuju na potrebu za podizanjem razine učinkovitosti hrvatskih osnovnih škola kroz unapređenje rada škola u svim promatranim aspektima djelovanja, a posebice u onim aspektima u kojima se pokazala niža razina učinkovitosti (sukladno svakoj promatranoj školi). Pritom se prvenstveno misli na osnaživanje smjeru boljeg razumijevanja temeljnih čimbenika koji doprinose većoj učinkovitosti škola, prepoznavanja i razumijevanja ključnih pokazatelja učinkovitosti te u konačnici na ukazivanje na najznačajnije aspekte djelovanja škole koji doprinose većoj učinkovitosti škola. Rezultati
istraživanja također ukazuju na nužnost ujednačavanja uvjeta rada hrvatskih osnovnih škola, prvenstveno u pogledu osiguravanja dostatnih financijskih sredstava za funkcioniranje škole u svim aspektima djelovanja, posebice kroz bolju podršku školama od strane osnivača te osiguravanja temeljnih prostornih i kadrovskih preduvjeta za odvijanje odgojno-obrazovnog
procesa. Sukladno nalazima istraživanja izdvajaju se smjernice i preporuke istraživačima i sudionicima odgojno – obrazovnog procesa, kao i nadležnim institucijama i kreatorima obrazovnih politika na nacionalnoj razini. |
Abstract (english) | The main purpose of this doctoral thesis is to contribute to a better understanding of the various factors and indicators associated with higher school effectiveness, as well as to provide a preliminary insight into the present state of effectiveness of primary schools in the Republic of Croatia. The thesis begins with a detailed overview and analysis of theoretical discussions and empirical research on school effectiveness in the international and national context. The
analysis indicated the main characteristics of school effectiveness as well as its key factors and indicators. In this research school is defined and explained in the context of the system approach to work organization, therefore, the thesis outlines the main approaches to the conceptualization of effectiveness with special emphasis on issues related to general characteristics and functioning of effective schools. School effectiveness is defined in line with different criteria
for effectiveness assessment such as productivity, adaptability, involvement, continuity, quality management, satisfaction, collaboration with the stakeholders. In accordance with the selected effectiveness criteria, a theoretical - empirical model was created as a starting point for the empirical research. Subsequently, different contextual features of schools, general school features (school inputs), school processes and performance indicators (school outputs) were operationalized. In view of the above mentioned, school effectiveness has been asessed based on different groups of indicators, i.e. on the basis of the effectiveness assessment of different aspects of school activities: Effective school performance focused on students outcomes, Effective school performance focused on pupil discipline, Effective school performance focused on evaluation, Effective school performance focused on enriching the school curriculum, Effective socio - public performance of the school, Effective school performance focused on cooperation, Effective school performance focused on employee satisfaction. In line with the established theoretical - empirical model, this doctoral thesis described the contextual
and general features of primary schools in the Republic of Croatia, and then the present state of elementary schools’ effectiveness based on the selected indicators. Furthermore, it examined whether there are differences in the effectiveness of primary schools in the Republic of Croatia, given the contextual and general characteristics of the school, as well whether there are differences in the effectiveness of primary schools in the Republic of Croatia with regard to the dominant type of school leadership (selected variable of school processes). The basic unit of analysis in this research consisted of primary schools in the Republic of Croatia. The population consisted of all central primary schools in Croatia, and the research involved a sample of 56 central primary schools. The survey method was used to collect the data and the newly constructed Questionnaire for Collecting Objective Efficiency Indicators and School Characteristics was distributed. The data analysis was conducted using the Statistical Program for Social Sciences (IBM SPSS, 20.0.). The research results have shown that most of the primary schools in the Republic of Croatia involved in this research belong to a group of more effective schools, and to a lesser extent to the moderately effective school group. None of the schools in the sample belong to a group of lower effective schools. Furthermore, there is a statistically significant difference in the effectiveness of certain aspects of school performance and the overall effectiveness of primary schools with regard to the contextual and general features of schools such as founder, location, school status, school size, number of shifts in school, pupil - teacher ratio, percentage
of the pupils who travel, percentage of pupils using subsidies, the number of teachers with the necessary expertise in their field, percentage of promoted teachers, forms of educational work being carried out in schools, school equipment and obtaining additional financial resources. Furthermore, there is a statistically significant difference in the effectiveness of primary schools in the Republic of Croatia with regard to the dominant type of school leadership, i.e., the schools
where the distributed school leadership is more dominant are more effective in terms of employee and user satisfaction. It has also been shown that among the selected moderators (contextual and general features of the school) there are no statistically significant moderators on the significance of differences between schools with different dominant types of school
management and school performance indicators. The results of the conducted research indicate the need to improve the level of effectiveness of Croatian primary schools by enhancing all observed aspects of their work, especially those which indicate a lower level of effectiveness (regarding each observed school). This primarily entails empowering the principals and other key stakeholders involved in the educational process so as to better understand the underlying factors that contribute to greater school effectiveness, to recognize and understand the key performance indicators, and
ultimately to address the most important aspects of school work contributing to higher school effectiveness. Research results also point to the necessity of equalizing the working conditions in Croatian primary schools, especially with regard to providing sufficient financial resources for the functioning of the school in all aspects. This should be done through providing better support to schools by the founders and ensuring the basic infrastructural and human prerequisites for the educational process. The obtained research results provided a basis for development of guidelines and recommendations for researchers and participants in the educational process as well as the competent institutions and policy makers at the national level. |