Abstract | Pismenost 21. stoljeća utemeljena je na novom skupu znanja i vještina koje su nužne za kvalitetan život u suvremenom postmodernom društvu, a koje nazivamo informacijskom pismenošću. Informacijska pismenost je temeljni oblik suvremene pismenosti koji u najvećem dijelu objedinjuje razvijene vještine ostalih vrsta pismenosti, kao što su standardna, računalna/informatička, digitalna/internetska i medijska pismenost. Informacijska pismenost je ta koja otvara mogućnost adekvatnog odabira i kritičkog vrednovanja relevantnih informacija iz raznovrsnih dostupnih izvora, koja omogućava učenje tijekom cijeloga života te produktivno sudjelovanje u profesionalnom i društvenom životu. U sebi obuhvaća prepoznavanje informacijskih potreba, dolaženje do informacija, njihovo vrednovanje, pohranjivanje, učinkovitu i etičku uporabu te konstruiranje i komuniciranje novih znanja. Određena je dinamikom razvoja društva te se stoga svaka značajnija promjena u informacijskom okruženju odražava i na sadržaje te funkcionalnost informacijske pismenosti. U ovom radu utvrđuju se međusobne sličnosti i razlike raznovrsnih koncepata suvremenih pismenosti i informacijske pismenosti dovodeći ih u međusoban odnos te se utvrđuje njihovo značenje u suvremenom informacijskom društvu. Detaljno je objašnjen koncept informacijske pismenosti i njezinih elemenata s ciljem poticanja razvoja sposobnosti korištenja informacijskih vještina u obrazovanju, na radnom mjestu te kod aktivnog sudjelovanja u civilnom društvu. Spominje se pojam informatizacija škole i njezine karakteristike. Također, usmjerava se pažnja na probleme koji su povezani s informacijskom pismenošću. Zatim, koncept cjeloživotnog učenja dovodi se u vezu s informacijskom pismenosti te se stavlja u njezin kontekst. Pri tome, ističu se pozitivni učinci kojima oba koncepta mogu pridonijeti ponašanju osobe, a to su izlazak iz okvira učenja i pozitivan utjecaj na kvalitetu života osobe koja ih je usvojila. Međutim, opisuje se i razlika ovih koncepata iz koje proizlazi da se najbolji rezultati postižu kombinacijom obaju koncepata, odnosno informacijskim opismenjavanjem od najranije dobi, stjecanjem informacijskih kompetencija i pobuđivanjem interesa te osvješćivanjem važnosti cjeloživotnog učenja. Naznačuju se i pojavnosti koje informaciju prate od njezina prvog pojavljivanja na Zapadu kao i njezin utjecaj na stvaranje suvremenog društvenog odnosa koje se naziva „informacijsko društvo“. Prikazani su podaci iz različitih istraživanja na temu informacijske pismenosti te se povezuje sam koncept s nastavničkom profesijom, studiranjem i obrazovanjem općenito. |
Abstract (english) | 21st Century Literacy is based on a new set of knowledge and skills that are necessary for a quality life in modern society, which are called information literacy. Information literacy is a fundamental form of contemporary literacy that, in the vast majority, combines the developed skills of other types of literacy, such as standard, computer / information, digital / internet and media literacy. Information literacy is the one that opens up the possibility of adequate selection and critical evaluation of relevant information from a variety of available sources, enabling lifelong learning and productive participation in professional and social life. It encompasses the recognition of information needs, access to information, their evaluation, storage, efficient and ethical use, the design and communication of new knowledge. It is determined by the dynamics of the development of society and therefore every significant change in the information environment reflects both the contents and the functionality of information literacy. This paper establishes the interrelationships and differences between the various concepts of contemporary literacy and information literacy, bringing them into mutual relationship and identifying their significance in the modern information society. The concept of information literacy and its elements is explained in detail in order to foster the development of the ability to use information skills in education, workplace and active participation in society. The term computerization of the school and its characteristics is mentioned. The paper also focuses attention on problems associated with information literacy. Then, the concept of lifelong learning is linked to information literacy and is put into its context. In this regard, the positive effects that both concepts can contribute to the behavior of a person are the benefits of learning outcomes and a positive impact on the quality of life of a person who has adopted them. However, it also described the difference between these concepts which concludes that the best results are being achieved by combining both concepts, which means developing information literacy from the earliest age, acquisition of information competences and stimulation of interest and awareness of the importance of lifelong learning. There are also the apparitions that the information follows from its first appearance in the West as well as the fact about its influence on the creation of a contemporary social relationship called the "information society". Data from various researches on information literacy are presented and the concept itself is linked with the teaching profession, general education and beeing a student. |