Abstract | Ovaj se istraživački rad bavi ispitivanjem vrijednosti koje se prenose predškolskoj djeci putem dječjih priča. Vrijednosti usmjeravaju i upravljaju čovjekovo ponašanje. One utječu na razvoj moralne osobe, a samim time i na razvoj cjelokupnog društva. Međutim, postoji puno različitih definicija vrijednosti i ne postoji konsenzus oko njihove hijerarhije. One se razlikuju od kulture do kulture i od čovjeka do čovjeka. Vrijednosti se mogu prenositi na razne načine, a jedan od njih je putem dječjih priča. Međutim, vrijednosti ima mnogo, a priča još i više. Pričama se mogu prenositi ne samo poželjne, već i nepoželjne vrijednosti. Zbog toga se istraživački dio ovog rada bavi ispitivanjem koje se to priče i vrijednosti prenose djeci. U istraživanju je sudjelovalo 53 odgajateljica na području Grada Rijeke. Istraživanje je provedeno putem anketnog upitnika. Rezultati istraživanja pokazali su kako je jedna od najčešćih aktivnosti u radu s djecom pričanje priča. Odgajateljice uočavaju da priče mogu pozitivno djelovati na razvoj djece te da mogu poticati poželjno, društveno prihvatljivo ponašanje. Prilikom odabira priča odgajateljice se vode porukama/vrijednostima koje sadrži određena priča. Također, spektar priča koje koriste u radu s djecom je raznolik. Najčešće priče su: Maca Papučarica, Plesna haljina Žutog maslačka, Gospođica Neću, Nezadovoljna bubamara, Drvo ima srce i Ribica duginih boja. Neovisno koje priče koristile, vrijednosti koje se najčešće pojavljuju su: prijateljstvo, empatija, suradnja, humanost, nesebičnost, tolerancija, hrabrost/odlučnost, strpljivost, poštenje/pravednost i upornost. Navedene vrijednosti, u većini slučaja, poklapaju se s vrijednostima koje većina autora spominje kao vrijednosti koje se ističu, odnosno one koje su svevremenske i uvijek na cijeni. |
Abstract (english) | The purpose of this research study is to examine the values which are transferred to preschool children through children's stories. Values guide and manage human behavior. They influence the development of person moral, which leads to the development of the entire society. But there are many definitions of values and there is no consensus about their hierarchy. They are different from culture to culture, from man to man. Values can be transferred on many ways, one of them is through children's stories. However, there are a lot of values and even more stories. Through stories can't be transferred only desirable values, but undesirable, too. Because of that, the research part of this study has the intent to examine which stories and values are transferred to the preschool children. In this research has participated 53 preschool educators from the area of the City of Rijeka. The research has been made by using a questionnaire. The results show that one of the most used activity in work with children is telling stories. Preschool educators perceive that stories can act positively on children´s development and they can encourage desirable, socially acceptable behavior. When preschool educators choose stories for children they are conducted by the message/values that are contained in a certain story. Also, the number of stories that are used by preschool educators is enormous. But the most frequent are: Maca Papučarica, Plesna haljina Žutog maslačka, Gospođica Neću, Nezadovoljna bubamara, Drvo ima srce and Ribica duginih boja. Independently of which stories are used, the most frequent values in them are: friendship, empathy, cooperation, humanity, selflessness, tolerance, courage/ determination, patience, honesty/ equity and perseverance. The mentioned values, in the most part, coincide with the values mentioned by different authors as values that stand out, those that are timelss and always appreciated. |