Abstract | Obilježje današnjih modernih društava jest heterogenost u nacionalnim, religijskim, jezičnim i drugim aspektima. Posljedica globalizacije i ubrzanog načina života je to da se ljudi tijekom života sve češće susreću s različitim kulturnim različitostima. Odgojno-obrazovne ustanove, među njima posebno vrtići i škole, trebaju stvoriti okružje u kojem će se različitosti poštovati i cijeniti, te pripremiti mlade za kulturno pluralno društvo. Odlike tog društva su jednakost i ravnopravnost svih ljudskih bića, neovisno o rasi, nacionalnoj i religijskoj pripadnosti. U ovom diplomskom radu nalaze se teorijski i empirijski prikaz stavova srednjoškolaca prema kulturnoj različitosti. Promatrani su stavovi srednjoškolaca vezani za njihovu regionalnu pripadnost. Ispitani su učenici grada Rijeke u Hrvatskoj i učenici Klagenfurta u Austriji. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 342 učenika iz gimnazija i srednjih strukovnih škola. Rezultati istraživanja pokazali su kako postoji djelomična razlika u stavovima srednjoškolaca iz Rijeke i iz Klagenfurta u vezi kulturnih različitosti. Učenici iz Rijeke i iz Klagenfurta razlikuju se u stavovima koji se odnose na ustavno određenje države te stavove vezane za EU. Nije utvrđena statistička značajna povezanost u regionalnoj pripadnosti sa stavovima srednjoškolaca prema pravima nacionalnih manjina u državi u kojoj žive. Utvrđena je statistički značajna povezanost u stavovima srednjoškolaca s obzirom na mjesto gdje žive i stavovima prema ostalim kulturnim različitostima. Rezultati su pokazali potrebu za sveobuhvatnijim interkulturalnim odgojem i obrazovanjem. |
Abstract (english) | One of the main characteristics of modern societies is that they are heterogeneous in national, religious, linguistic and other aspects. More often than not, individuals encounter cultural diversities, as a consequence of globalization and a hectic lifestyle. Educational institutions, especially kindergartens and schools, have to create an environment, in which diversity will be respected and appreciated, as well as, prepare young people to participate in a multicultural society. A characteristic of such a society is equality for all people, regardless of their race, nationality or religion. This M.A. Thesis contains the theoretical and empirical evidence of high school students’ attitudes towards cultural diversity. The students’ perspectives have been evaluated according to which region they belong to. Students from Rijeka, Croatia and Klagenfurt, Austria have participated in this research. A total of 342 students, attending both gimnazija and vocational schools, were included in this research. Results have shown that there is a partial difference in the perspectives of students from Rijeka and those from Klagenfurt. The students from Rijeka and Klagenfurt differ in their stance towards the constitutional definition of state and their stance on the EU. A statistically significant difference regarding the students’ perspectives, in relation to their regional belonging, on the rights of minorities in their respective states has not been found. A statistically significant difference on students’ attitudes towards other cultural differences, in relation to their regional belonging, has been found. The final hypothesis referring to high school student’s stance on national minorities has been partially rejected. The results have shown the need for more widespread and inclusive intercultural education and upbringing. |