Abstract | Prirodoslovlje, kao skup prirodnih znanosti, istražuje i opisuje prirodu, svijet žive i nežive tvari i kao takvo ima zadaću oblikovati svijest i spremnost pojedinca za djelovanje na materijalnu, intelektualnu i kulturnu okolinu u pitanjima vezanima za prirodoslovlje i prirodoslovne ideje. Usvajajujući prirodoslovna znanja, ovi pojedinci mogu razumijeti koncepcije o bitnim pojavama i procesima u prirodi, steći osnovnu prirodoslovnu pismenost te razviti vještine i odgojne vrijednosti koje su potrebne za život i rad na održiv način. Stjecanje temeljnih prirodoslovnih kompetencija važno je započeti već od najranijega djetinjstva, počevši od obiteljskoga okruženja, predškolskih ustanova i svih razina formalnoga i neformalnoga obrazovanja. Prirodoslovno obrazovanje u razrednoj nastavi započinje poučavanjem sadržaja nastavnoga predmeta Priroda i društvo, a učenici stjecanjem prirodoslovnih znanja i vještina dobivaju poticaj za istraživanje svijeta u kojemu žive, za eksperimentiranje kojim povećavaju sposobnost analiziranja i poimanja svijeta oko sebe, razvijaju intelektualne sposobnosti, uče se kritički i stvaralački promišljati i logički zaključivati. Suvremena nastava Prirode i društva podrazumijeva provođenje izvanučioničke nastave u kojoj učenici samostalno rješavaju probleme, aktivno sudjeluju u otkrivanju novih spoznaja, razvijaju socijalne i komunikacijske vještine, usvajaju moralne, estetske i druge vrijednosti i stavove. Izvanučionička nastava omogućuje korelaciju među sadržajima različitih nastavnih predmeta i ostvarivanje iskustvenoga učenja koje vodi do stvaranja trajnoga znanja. Kvalitetna izvanučionička nastava može se provesti u blizini škole, u zavičaju u kojem učenici žive. Učiteljima u Splitu, zbog svoga bogatoga i raznolikoga sadržaja i blizine ostatku grada Splita, Park šuma Marjan pruža izvrsnu podlogu za provođenje izvanučioničke nastave za prirodoslovno poučavanje i ostvarivanje ciljeva i zadaća, kako iz predmeta Priroda i društvo, tako i iz ostalih nastavnih predmeta . Park šuma Marjan zaštićena je zelena površina s bogatom prirodnom i kulturnom baštinom, obiluje brojnim biljnim i životinjskim vrstama, starim crkvicama, ustanovama, muzejima, plažama, parkovima. U ovom radu prikazano je značenje Park šume Marjan za prirodoslovno poučavanje u razrednoj nastavi. Cilj istraživanja bio je ispitati koliko se učitelji razredne nastave služe Park šumom Marjan za provođenje izvanučioničkih oblika nastave s naglaskom na poučavanje prirodoslovnih sadržaja. Istraživanje je provedeno anketnim upitnikom među 107 učitelja razredne nastave u Splitu. Rezultati pokazuju da učitelji u Splitu provode izvanučioničku nastavu u svome radu, da su održali izvanučioničku nastavu Prirode i društva u Park šumi 81 Marjan i da imaju pozitivne stavove prema ovakvom tipu nastave. Većina učitelja, bez obzira na godine radnog staža, smatra izvanučioničku nastavu izuzetno korisnom, a Park šumu Marjan pogodnom za prirodoslovno poučavanje interdisciplinarnim pristupom i usvajanje sadržaja iz predmeta Priroda i društvo. |
Abstract (english) | Natural sciences explore and describe nature, the world of living and non-living matter and as such have the task of shaping the awareness and willingness of the individual to act on the material, intellectual and cultural environment in questions related to it. By adopting natural science knowledge, individuals can understand concepts of essential phenomena and processes in nature acquire basic science literacy and develop skills and educational values that are required for a sustainable life and work. Acquiring basic natural science competence is important from the earliest childhood, starting from the family environment, pre-school institutions and all levels of formal and informal education. Natural science education in elementary school begins with the teaching of the subject Nature and Society, where students are encouraged to explore the world they live in, increase the ability to analyse and perceive the world around them, and develop creativity, intellectual skills, critical opinions and logical conclusions. Contemporary natural science teaching includes the method of teaching outside the classroom, where students solve problems on their own, actively participate in the discovery of new knowledge, develop social and communication skills, adhere to moral, aesthetic and other values and attitudes. Teaching outside the classroom allows correlation between the contents of different school subjects and the realization of experiential learning that leads to better learning skills. Teaching outside the classroom can be carried out near the school, in the place where students live. For teachers from Split, because of its rich and diverse content and proximity to the rest of the city of Split, the Forest Park Marjan provides an excellent platform for performing teaching outside the classroom in natural sciences and achieving the goals and objectives, both in Nature and Society and in other subjects. Forest Park Marjan is a protected green area with rich natural and cultural heritage, with many plants and animal species, old churches, institutions, museums, beaches and parks. This work presents the importance of the Forest Park Marjan for the natural science teaching in elementary school. The aim of the research was to examine how many elementary school teachers use the Forest Park Marjan for methods of teaching outside the classroom, with an emphasis on the teaching of natural sciences. The survey was conducted by a questionnaire among 107 elementary school teachers in Split. The results show that teachers in Split are including teaching outside the classroom in their work, have held it in the Forest Park Marjan and have positive attitudes towards this kind of teaching. Most teachers, regardless of their working experience, consider teaching outside the classroom to be 83 extremely useful, and the Forest Park Marjan suitable for natural science teaching and acquisition through interdisciplinary approach. |