Abstract | Ples je prirodan odgovor tijela na glazbu i to ga čini jednom od najprimjerenijih aktivnosti za djecu predškolske dobi. Djeca već od najranijih dana reagiraju na glazbu, te ona izaziva pozitivne emocije i dobro raspoloženje. Ples poštuje pravila rasta i razvoja, zadovoljava potrebu za kretanjem i igrom, te predstavlja dobru bazu za stvaranje navika zdravog življenja. Izvođenjem igara uz glazbu kod djece se razvijaju osnovni pokreti, jača se njihova muskulatura i organizam, utječe se na pravilno držanje tijela i skladnost pokreta. Tjelesna aktivnost, pa tako i ples, ima utjecaj na razvoj motoričkih, funkcionalnih i kognitivnih sposobnosti, socijalnog statusa, osobina ličnosti te na morfološke karakteristike, odnosno na sva antropološka obilježja kod djece. Sudjelovanje djece u organiziranim tjelesnim aktivnostima pridonosi objektivnijem samovrednovanju, smanjenju anksioznosti, potištenosti i stresa. Redovita tjelesna aktivnost jedan je od ključnih faktora zdravog života. Neaktivnost uzrokuje smanjenje motoričkih i funkcionalnih sposobnosti, promjenu morfološkog statusa, a time pridonosi i brojnim oboljenjima i poremećajima. Ples je odličan poticaj za bavljenje fizičkom aktivnošću a vježbanje tako postaje igra i zabava. Ples se temelji na prirodnim oblicima kretanja kao što su hodanje, trčanje, skakanje, kotrljanje, itd., koji se javljaju između druge i sedme godine. Pokreti u ranom predškolskom periodu su nekoordinirani i usporeni, zato treba voditi računa o težini zadatka koji se stavlja pred djecu. Kronološka dob ne bi trebala biti jedini kriterij za rukovođenje u radu, već je potrebno uvažavati i individualne razlike. Bitno je poznavanje karakteristika dječjeg razvoja kako bi se stvorili optimalni uvjeti za razvoj djeteta. Svaki sadržaj koji se prezentira djeci i od njih zahtijeva da ga savladaju mora biti opisan i izveden na način primjeren dječjoj dobi, a najprimjerenija za to je metoda imitacije. Koreografije primjerene predškolskoj dobi se sastoje od plesnih elemenata koji su jednostavni, ponavljaju se i ne smiju se prebrzo izmjenjivati. Nije potrebno inzistirati na točnom izvođenju i prevelikom opterećenju pokretima, već je bitno da aktivnost prati prirodan razvoj djece, njihove sklonosti, sposobnosti i želje. Uloga odgajatelja u aktivnosti plesa je da osigura upravo takvu poticajnu i veselu okolinu prilagođenu dječjim mogućnostima i interesima. |
Abstract (english) | Dance is body's natural response on music and because of that it is one of the most suitable activities for preschoolers. Babies react on music within the first days of life and music brings out positive emotions and good mood. Dance respects rules of child's development, satisfies the need for the movement and it is a solid base for developing healthy lifestyle. While playing games with music kids develop basic movements, strenghten their musculature and organism and it has great impact on posture and harmony of movement. Physical activities such as dance have impact on development of motoric, functional and cognitive abilities, social status, personality traits and morphological characteristics, in other words they impact all antropological charasteristics. When kids take part in organised physical activities it contributes to their self-evaluation, lowers anxiousness, depression and stress. Physical activity on a regular basis is key for the healthy life. Inactivity causes lower of motorical and functional abilities, changes in morphological status and contributes to many disorders and diseases. Dance is excellent motivation for physical activity and workout becomes play and fun. Dance is based on natural movements such as walking, running, jumping, rolling and other that appear between second and seventh year of life. In preschool age movements are slow not so well coordinated, that's why we need to be careful that tasks are not too complicated for the children. Chronological age shouldn't be the only criteria when working with preschoolers, it is necessary to include individual characteristics of kids. Every content that we present to kids and expect them to overcome it must be described and showed in a way appropriate for the children's age, and the best method is imitation. Choreographies adapted for preschool kids include simple and repetitive dance elements, which must not be swap quickly. It is not necessary to insist on exact performing of the movement, however it is important that activities follow kids natural growth, their tendencies, abilities and wishes. The rule of preschool teacher is to create motivating and cheerful enviroment that is adapted to childs possibilities and interests. |