Abstract | Maria Montessori, svjetski poznata pedagoginja, vjerovala je u djetetove unutarnje snage. Utemeljenjem svoje pedagogije stavlja dijete u središte odgojno-obrazovnog procesa. Odgojna deviza koju zagovara je Pomozi mi da to učinim sam. Time mijenja ulogu odraslih. Pružanje kvalitetne indirektne podrške djetetovu slobodnom razvoju postaje njihov novi i najvažniji zadatak. Pripremljena okolina njihov je saveznik. Ona predstavlja poticajno, uravnoteženo, fleksibilno i sigurno okruženje za dijete. Uspješnim formiranjem djetetove okoline moguće je postići zadivljujuće rezultate. Dio spomenute pripremljene okoline autodidaktički je materijal, posebno osmišljen od strane Marije Montessori. Materijalu namijenjenom izvođenju vježba za praktični život pripada klasičan pribor iz domaćinstva i posebni okviri s navlakama za vezanje vezica, tkanje, prišivanje dugmadi i slično. On pomaže djeci razviti svijest o sebi kao samostalnom, odgovornom i kompetentnom članu zajednice. Utječe i na razvoj motoričkih pokreta nužnih za izvođenje svakodnevnih zadataka. U osjetilne materijale ubraja se pažljivo strukturiran pribor koji potiče aktivaciju jednog osjetila. Primjerice, uz osjetilo vida povezuje se paket od deset crvenih valjaka i četiriju drvenih blokova, uz opip hrapave i glatke površine, uz okus različite otopine, uz miris mirisne bočice, a uz sluh zvona. Materijal za matematiku pomaže djetetu da usvoji matematičke zakonitosti direktnim manipuliranjem predmetima, a najpoznatiji među njima su zlatne kuglice. Materijal za jezik povoljno utječe na govorni razvoj te uvodi dijete u samu bit jezika. Uz poznata slova na hrapavom papiru, postoje metalni okviri i umetaljke za crtanje, slikovne kartice namijenjene glasovnoj analizi, pomična abeceda i brojni drugi. Materijal za svemirski odgoj posljednja je skupina materijala te potiče razvoj spoznaja o svijetu iz raznih područja, kao što su zemljopis, zoologija, botanika, antropologija, evolucija, ekologija, astronomija, povijest, umjetnost i informatika. Sav materijal međusobno je povezan i potiče cjeloviti razvoj kod djeteta. Marija Montessori naziva ga ključem koji otvara vrata u svijet. |
Abstract (english) | Maria Montessori, a world-renowned figure for her contributions to the field of pedagogy, believed in child's inner strength. By establishing her pedagogy, she places the child at the center of the educational process. Her motto is Help me do it my self. That changes the role of adults. Providing quality indirect support to a child's free development becomes their new and most important task. The prepared environment is their collaborator. It represents a stimulating, balanced, flexible and safe environment for the child. It'ssuccessful formation gives excellent results. Part of mentioned prepared environment is autodidactic material, specially designed by Maria Montessori. The material intended for practical life exercises are classic household tools and implements. It helps children develop self-awareness as anactive, responsible member of the community. It also affects the development of motor movements necessary to perform daily tasks. Sensorial materials include carefully structured tools that encourage the activation of one sense. For example, a package of ten red rollers and four wooden blocks leave an impact on the development of the sense of sight, a roug hand smooth surfaces on the sense of touch, different spices on the sense of taste, fragrant bottles on the sense of smell and bells on the hearing. The mathematical material helps children to acquire mathematical laws by manipulating objects and the most popular of all are Golden pearls. Language material has a great impact on speech development and introduces child to the very essence of language. In addition to the familiar letters on rugged paper, there are metal frames and inserts for drawing, picture cards for voice analysis, the moving alphabet and many others. Cosmic material is the last group of materials and encourages gaining knowledge about the world from various fields, such as geography, zoology, botany, anthropology, evolution, ecology, astronomy, history, art and informatics. All material is interconnected and promotes holistic child development. Maria Montessori calls it a key to the doors of know ledge. |