Abstract | Agresivnost u ponašanju odavno je poznata pojava. Nju su istraživali, proučavali i o njoj donosili zaključke mnogi znanstvenici i stručnjaci različitih profila koji su, tumačeći pojavu agresivnosti s različitih motrišta, produbili i proširili naše spoznaje o tom vidu čovjekova ponašanja. Među brojnim teorijskima tumačenjima agresivnosti osobito se pak ističu teorije koje podržavaju biološki, psihološki i socijalni pristup. Agresivnost nije jednoznačna. Ovo se antisocijalno ponašanje grana u različite vrste i podtipove pa tako postoje otvorena i prikrivena, reaktivna i proaktivna, relacijska, instrumentalna, neprijateljska, fizička, verbalna, socijalna te normalna i abnormalna agresivnost. Svi se tipovi pojavljuju sa svojim specifičnim karakteristikama, uzrocima i ciljevima. Kada se govori o uzrocima agresije, oni mogu biti biološki, psihološki i socijalni. Utjecaj genetike, hormona, mehanizama u mozgu, ali i temperament biološki su čimbenici koji utječu na razvoj agresije. Od socijalnih čimbenika osobito snažno utječu obitelj i odnosi unutar nje te socioekonomski status, a znatan je također medijski i kulturološki utjecaj. Agresivnost se ne manifestira jednako kod djevojčica i dječaka niti se pojavljuje u jednakim oblicima kod različitih dobnih skupina. Poznato je da su dječaci agresivniji od djevojčica, no bitno je napomenuti kako je ipak sve individualno. Djevojčice se više usmjeruju socijalnoj agresiji, dok su dječaci u predškolskoj dobi usmjereni na tjelesne oblike agresije. U suzbijanju agresivnog ponašanja osobito je bitna prevencija. Međutim, kada ona podbaci ili se bez obzira na poduzete preventivne aktivnosti pojavi kakva vrsta nepoželjnog društvenog ponašanja, potrebno je djelovati. Kada se potvrdi dijagnoza agresije, potrebno je započeti određenu terapiju s djetetom, ali i s njegovom najbližom okolinom. Postoje individualne i grupne terapije, a njihov je cilj učenje pozitivnih socijalnih oblika ponašanja. |
Abstract (english) | Behavioral aggression has been a long known phenomenon. It has been researched and studied by many scientists and experts of various profiles. By interpreting the phenomenon of aggression from different points of view, they have expanded our knowledge about this type of human behavior. Among the numerous theoretical interpretations of aggression, theories that support biological, psychological and social approaches stand out.Aggression is not unequivocal. This antisocial behavior branches into different types and subtypes. There are overt and covert, reactive and proactive, relational, instrumental, hostile, physical, verbal, social and normal and abnormal aggression. All types appear with their specific characteristics, causes and goals. When it comes to the causes of aggression, they can be biological, psychological and social. Genetics, hormones, mechanisms in the brain and temperament are biological factors that influence the development of aggression. Of the social factors, family and the relations within it, as well as the socio-economic status, have a particularly strong influence, and the media and cultural influence are also significant. Aggression does not manifest equally in girls and boys, nor does it occur in equal forms in different age groups. It is known that boys are more aggressive than girls, but it is important to note that everything is individual. Girls are more focused on social aggression, while preschool boys are more focused on physical forms of aggression. Prevention is especially important in combating aggressive behavior. However, when it fails or, regardless of the preventive actions taken, some kind of undesirable social behavior occurs, action needs to be taken. Once the diagnosis of aggression is confirmed, it is necessary to start a certain therapy with the child, but also with his immediate environment. There are individual and group therapies, and their goal is to learn positive social behaviors. |