Abstract | Reklame i oglašavanja dva su oblika propagandnih poruka. Za djecu vrtićke dobi gledanje televizije najvećim se dijelom sastoji u gledanju crtanih filmova i reklama, što daje velik prostor oglašivačima. Djeca ne razumiju dvosmislene poruke reklama i oglasa, već na njih reagiraju automatski, zbog čega čine idealnu skupinu za manipulaciju i kontrolu. Temeljna tehnika reklama jest uvjeravanje kako su određeni proizvodi nužni da bi dijete bilo sretno, zdravo, veselo lijepo, popularno, omiljeno. Djeca vjeruju kako je proizvod upravo onakav kakav je prikazan na televiziji. Tu je također i artificijalizam ili uvjerenje da su ljudi stvorili stvari, pojave i bića da bi njima služili i koristili njihovim potrebama. Ona su također osjetljivija na pretjerivanja, te je njihovo razmišljanja prožeto animizmom, odnosno sklonošću da se svim stvarima pridaju osobine živih bića. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi koje se vizualne i zvučne strategije koriste u oglašavanju igračaka za djecu putem reklama i crtanih filmova. Provedena je analiza reklama i crtanih filmova na dječjem program Rtl kockica. Reklame namijenjene djevojčicama reklamiraju uglavnom lutke i plišane igračke, dok reklame namijenjene dječacima reklamiraju zvrkove i pištolje za ispaljivanje, automobile i lego kocke. Reklame namijenjene dječacima i djevojčicama su raznovrsne. U reklamama namijenjenim djevojčicama prevladava ružičasta boja, tu su još i ljubičasta i svijetlo plava. U reklamama namijenjenim dječacima prevladavaju žarke boje, uglavnom, plava i crvena. U reklamama namijenjenim dječacima i djevojčicama dječacima i djevojčicama također prevladavaju žarke boje. Neke od strategija kojima se oglašivači služe su izražavanje emocija prema proizvodu, prikazivanje logotipa, uvođenje sponzora, slogani, pamtljive pjesme. U reklamama namijenjenim dječacima i djevojčicama koriste se drukčiji opisni pridjevi i izrazi. Analizirani su crtani filmovi u kojima se pojavljuju proizvodi koji se reklamiraju i koje je moguće naći u prodaji. Svi crtani filmovi imaju uvodnu pjesmu koja se lako pamti i koja opisuje sadržaj crtanog filma. Vrlo su stereotipni, te su , kao i reklame rodno određeni te se u njima pojavljuju određene karakteristike koje se vezuju uz pojedini rod, kao što su boje, riječi koje određeni likovi izgovaraju te kako se ponašaju. |
Abstract (english) | Commercials and advertising and are two forms of propaganda messages. For kindergarten-age children, watching television mostly consists of watching cartoons and commercials, which gives a lot of space to advertisers. Children do not understand the ambiguous messages of advertisements and ads, but react to them automatically, making them an ideal group for manipulation and control. The basic technique of advertising is to convince that certain products are necessary for a child to be happy, healthy, cheerful, beautiful, popular, favorite. Children believe that the product is exactly as it is shown on television. There is also artificialism, or the belief that humans created things, phenomena, and beings to serve them and benefit their needs. They are also more sensitive to exaggerations, and their thinking is imbued with animism, that is, the tendency to attribute the characteristics of living beings to all things. The aim of this research was to determine which visual and sound strategies are used in advertising toys for children through advertisements and cartoons. An analysis of commercials and cartoons on the children’s Rtl Cube program was conducted. Advertisements intended for girls advertise mainly dolls and plush toys, while advertisements intended for boys advertise whistles and pistols, cars and Lego cubes. Advertisements intended for boys and girls are diverse. In the commercials intended for girls, the predominant color is pink, there are also purple and light blue. Bright colors, mostly blue and red, predominate in advertisements intended for boys. In commercials aimed at boys and girls, boys and girls are also dominated by bright colors. Some of the strategies that advertisers use are expressing emotions towards the product, displaying logos, introducing sponsors, slogans, memorable songs. Different descriptive adjectives and expressions are used in advertisements intended for boys and girls. Cartoons in which advertised products appear and which can be found in sales are analyzed. All cartoons have an introductory song that is easy to remember and that describes the content of the cartoon. They are very stereotypical, and, like advertisements, they are gender-specific and they contain certain characteristics that are related to a particular gender, such as colors, words that certain characters say and how they behave. |