Title Poremećaji spektra autizma kod djece rane i predškolske dobi
Title (english) Autism Spectrum Disorders in Preschool Children
Author Tesa Jurjević
Mentor Darko Hren (mentor)
Committee member Toni Maglica (predsjednik povjerenstva)
Committee member Darko Hren (član povjerenstva)
Committee member Bruno Barać (član povjerenstva)
Granter University of Split Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Pre-school Education) Split
Defense date and country 2021-07-12, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Prvi slučaj autizma zabilježen u literaturi bio je divlji dječak Viktor iz Aveyrona (1799.
godine) koji se ponašao poput životinje te nije pokazivao nikakve oblike civiliziranog
ponašanja. Pojam autizam prvi je spomenuo Eugen Bleuer 1911. godine kako bi
opisao jedan od glavnih simptoma shizofrenije. Kanner je 1943. godine upotrijebio
pojam „Autistični poremećaj afektivnih veza“ i opisao obilježja jedanaestero djece,
nad kojima je proveo istraživanje, koja od rođenja imaju nemogućnost uspostavljanja
kontakta s ljudima. Ne znajući za Kannerov rad, Hans Asperger 1944. godine opisao
je slučajeve djece pod naslovom „Autistična psihopatija u dječjoj dobi“. On je smatrao
da su ta djeca ograničena u stvaranju odnosa, motorički nespretna, ali ipak
inteligentna, odnosno smatrao je da imaju poremećaj ličnosti. Klasifikaciju i
dijagnosticiranje poremećaja obavlja tim stručnjaka koristeći se dvaju, trenutno
najrelevantnija dijagnostička i statička priručnika za klasifikaciju duševnih
poremećaja, a to su MKB- 10 (Međunarodna klasifikacija psihičkih poremećaja,
deseto izdanje) i DSM- V (Dijagnostički i statički priručnik za duševne poremećaje,
peto izdanje). Prateći DSM- IV, u MKB- 10 koristi se pojam pervazivni razvojni
poremećaji koji ima osam vrsta poremećaja u podkategoriji. Svi dosadašnji
poremećaji koji su se povezivali s autizmom prema DSM- V spadaju u jednu cjelinu,
a to je Poremećaj iz spektra autizma. Kao glavna obilježja PAS- a mogu se izdvojiti
deficiti u socijalnoj komunikaciji, socijalnim interakcijama te stereotipne radnje. Kod
djece s PAS- om dolazi do poremećaja u teoriji uma kao i poremećaja u izvršnim
funkcijama. PAS je poremećaj koji je u komorbiditetu mnogim poremećajima kao što
su: Rettov poremećaj, ADHD, dispraksija, specifične teškoće u učenju, epilepsija i dr.
Jako je važno prepoznati simptome poremećaja kako bi se na vrijeme mogle
primjeniti metode, usluge i načini intervencije. Jedne od tih metoda su: ABA,
TEACCH, floor- time te program ravnoteže mozga i program Son- Rise. Djeca s
PAS- om imaju mogućnost inkluzivnog obrazovanja i uključivanja u vrtićku skupinu
kako bi se cjelovito razvijali i kako bi razvijali sve svoje potencijale. Uključivanjem
djeteta u vrtićku skupinu, moguće je da radi još jedan odgojitelj ili stručnjak
edukacijsko-rehabilitacijskog profila, a uloga odgajatelja je ključna.
Abstract (english) Victor, The Wild Boy of Aveyron, was the first recorded case of autism in literature
(1799). He behaved like a wild animal, lacking any traits of civilised behaviour. The
term autism was first used by psychiatrist Eugen Bleuler in 1908 in order to describe
a schizophrenic patient who had withdrawn into his own world. Leo Kanner described
eleven children he had studied in a 1943 paper entitled "Autistic Disturbances of
Affective Contact". All of them had had the inability to make contact with other
people. Not knowing about his research, Hans Asperger published his 1944 paper
entitled "Autistic Psychopathy in Childhood". He believed the deficts autistic children
have prevent normal social intercourse, such clidren are clumsy but still intelligent,
they, namely, have a mental disorder. A team of experts does the clasification and
the diagnose of disorders using two most revelant diagnostic and statistic manuals of
mental disorders, ICD-10 (The international classification of mental diseases, edition
10) and DSM-V (Diagnostic and statistical manual of mental diseases, edition 5).
Relying on DSM-IV, ICD-10 uses the term pervasive developmental disorder that
refers to eight separate disorders. All previous disorders that have to do with autism
are, according to DSM-V, put in one group called autism spectrum disorder. It is
characterised by socially and emotionally inapropriate behaviour, difficulty interacting
with peers and the repetitive patterns of behaviour. Within such children there is a
disorder in the theory of mind as well as the disorder of executive functions. ASD is in
co-morbidity with other disorders such as Rett Syndrome, ADHD, dyspraxia, specific
learning difficulties, epilepsy and others. It is very important to diagnose the
symptoms of disorders in order to secure proper treatment options. Such therapies
are ABA, TEACCH, floor-time, brain balance program and Son-Rise program.
Children with ASD are educated in mainstream kindergarten classrooms in order to
achieve full development. In such a group there can be one more educator or an
education-rehabilitation expert, but it is the educator herself/himself that has the
major role.
Keywords
PAS
komunikacija
socijalne interakcije
repetitivna ponašanja
komorbiditet
intervencije
inkluzija.
Keywords (english)
ASD
comunication
social interactions
stereotipical doings
interventions
inclusion.
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:172:438960
Study programme Title: Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-07-14 07:37:09