Abstract | Dijete u dječji vrtić dolazi s rječnikom iz obiteljskog doma. Dječji vrtić ima jednu od uloga obogaćivati govorne kompetencije i rječnik te da dijete ima slobodu izražavanja, kreativnost i autonomiju. Dijete se uči prihvatljivim govornim oblicima, načinima, sadržajima i poticajima uz koje se razvija govorna kompetencija. U tome je ključna strpljivost i dosljednost. Dijete uči govor i sluša njegov ritam. Od velike je važnosti njegovati govorna umijeća, poticati na govor, slušanje i točno izgovaranje. Govor se može poticati socijalnim i materijalnim poticajima te se razvija od rođenja pa do kraja života.
Priča je često najbolji govorni oblik i poticaj za govor te se često koristi u dječjem vrtiću. Nadalje, ona daje i snažan odgojni poticaj. Priča djecu čini zadovoljnim i veselim, zabavlja i tješi ih, smiruje, ohrabruje i daje sigurnost, a ujedno uči ih novim spoznajama i humanim vrijednostima. Priča danas živi u obiteljskim domovima, slikovnicama, knjigama, knjižnici, internetu, časopisima, televizijskim emisijama, kazalištu, dječjem vrtiću i svugdje gdje djeca borave. Sve ima svoje mjesto, vrijeme i način. Stoga, treba se birati mirno i tiho mjesto, znati izabrati sadržaj i način interpretacije te namjenu priče koji je primjeren djeci. Sadržaj priča je raznolik i time odgajatelji moraju pomno birati koju priču pričati djeci u skladu s njihovom dobi i stupnju razvoja. Priče u dječjem vrtiću biraju se u skladu projekta, godišnjeg doba, datuma, proslava, događaja te ono najvažnije prema dobi, razvojnom stupnju i interesima djece. Većinom se priče oblikuju u dramatizaciju i slobodnu scensku improvizaciju u kojima se često djeca sami upuste u takve aktivnosti. Također, uz osnovne priče dječja poezija i brojalice su jedno kvalitetno i umjetničko vrijedno djelo koje sadrže određenu tematiku i potiču na govor djeteta. Stoga, govorno izražavanje i aktivnosti s kojima se potiče govor kod djece samo treba poticati te pružati pravilan govorni model. |
Abstract (english) | A child comes to the kindergarten with a dictionary from the family home. One of the functions of kindergarten is to enrich speech competencies and vocabulary and to allow children to have freedom of expression, creativity and autonomy. The child learns acceptable speech forms, ways, contents and stimuli, which enables children to develop speech competence. Patience and consistency are key to this. The child learns speech and listens to its rhythm. It is very important to nurture speaking skills, encourage speech, listening and pronunciation correctly. Speech can be stimulated by social and material stimuli and it develops from birth to the end of life.
Story is often the best form of speech and stimulus for speech, and is often used in kindergarten. Furthermore, it also provides a strong educational incentive. Story makes children happy, it entertains and comforts them, calms them, encourages them and gives them security, and at the same time teaches them new knowledge and human values. Today, the story lives in family homes, picture books, books, the library, the Internet, magazines, television shows, theater, kindergarten: wherever children live. Everything has its place, time and way. Therefore, one should choose a calm and quiet place, know how to choose the content and method of interpretation and the purpose of the story that is suitable for children. The content of the stories is diverse and educators must carefully choose which story to tell – according to their age and stage of development. Kindergarten stories are chosen according to the project, season, date, celebrations, events and, most importantly, according to children's age, child development stages and their interests. For the most part, the stories take the form of dramatization and free stage improvisation in which children often engage spontaneously. Also, in addition to the basic stories, children's poetry and counters are artistically valuable work that contains a certain theme and encourages a child's language development. Therefore, speech expression and speech-promoting activities in children need to be encouraged and a proper speech model needs to be provided. |