Abstract | Ovaj diplomski rad temeljen je na znanstvenim činjanicama i na provedenom
istraživanju. Na početku rada spominje se animalistika u likovnoj umjetnosti. Motiv životinje
prikazan je kroz povijesna razdoblja. Karakteristike njegovog prikazivanja za svako pojedino
umjetničko razdoblje i pravac ukratko su opisane i predstavljene u ovom dijelu rada.
Animalistički motivi su se u umjetnosti prikazivali još od doba špiljskog slikarstva, a njihov
razvoj pratimo sve do modernog doba umjetnosti u kojem umjetnici istražuju nesvakidašnje
načine izražavanja u prikazu životinja.
Nakon kratkog pregleda povijesnog prikaza animalističkih motiva slijedi poglavlje o
dječjem likovnom izražavanju općenito. Od trenutka rođenja dijete aktivno istražuje svoju
okolinu kako bi učilo o sebi i svijetu oko sebe. Kada dijete dostigne željeni stupanj
psihofiziološkog razvoja dolazi do likovnog istraživanja i izražavanja. Tijekom vremena
pokazalo se da se određeni oblici, pojave i interpretacije djece često pojavljuju u dječjem
likovnom izričaju, što možemo promatrati kao konstante i pravilnosti. Sudjelovanje u dječjim
umjetničkim aktivnostima od najranije dobi može imati mnoge pozitivne učinke. Potiču fokus
i razvoj koncentracije i koncentracije, opuštanje i lučenje hormona sreće u cijelom organizmu,
ali i razvoj kognicije, motorike, socijalnih vještina i kreativnosti. Kreativnost se razvija
korištenjem različitih materijala, eksperimentiranjem i rješavanjem problema u umjetničkom
procesu, što potiče razvoj divergentnog mišljenja. Kreativnost zauzima posebno mjesto u
području umjetnosti, te se može reći da bez kreativnosti nema umjetnosti.
Dječje likovno izražavanje treba poticati na njima prikladan način, bez bespotrebnog
uplitanja u njihov rad. Kontkst ustanove, kako materijalni tako i socijalni, bi trebao djecu
poticati i stvarati intrizičnu motivaciju za ovakvu vrstu izražavanja. Djeca uće čineći, istražuju,
igraju se i konstrukti su u stvaranju svog znanja. Treba uzeti u obzir i individualnost svakog
djeteta, njihove potrebe, želje, interese, mogućnosti i sposobnosti kako bi se što kvalitetnije
pristupilo djetetu kako u likovnim aktivnostima tako i općenito u cijelokupnom odgojno
obrazovnom procesu.
Kroz provedeno istraživanje u kojem je prikazano i analizirano 45 radova djece u dobi
od 3 do 7 godina prikazani su rezultati i zaključci istog. Djeca su crtala i slikala različite motive
životinja. Motivi su najčešće bili mačka ili pas, međutim ni oni se nisu često ponavljali. U
samostalnim aktivnostima su se više isticala mlađa djeca, kod kojih se pojavio malo veći broj
32
animalističkih motiva. Kod organiziranih aktivnosti prednjačila su djeca u dobi od 5 do 7 godina
kod kojih se pojavio veći broj radova s motivima životinja. Različit pristup ovoj temi se može
objasniti činjenicom individualnosti, ali i različitim pristupima odgajatelja, raznovrsnim
poticajima i okruženjem te kontekstom istraživanja. Razlike u prikazivanju motiva životinje po
dobi i prevladavanja animalističkih motiva kod određene dobi su se pojavile uslijed različitih
izbora i preferencija djece. Starija djeca više vole organizirane aktivnosti i u njima se bolje
snalaze. Rado prihvaćaju poticaje na koje mogu obzirom na svoj razvojni status lakše
odgovoriti. Mlađa djeca češće ne sudjeluju u organiziranim aktivnostima, ali se zato kod njih
motivi životinje pojavljuju uslijed slobodnog likovnog izražavanja.
Istraživanje je osim odgovora na postavljena istraživačka pitanja pokazalo raznovrsnost
i ljepotu dječjeg izražavanja i stvaranja. Radost koju djeca pokazuju kroz proces likovnog
izažavanja, postavljanje pitanja, manipuliranje poticajima, zajedničko riješavanje problema i
socijalzacija koja se događa pokazuju kako su likovne aktivnosti bitan dio odgojno obrazovnog
procesa. Kroz njih se djeca izražavaju, uče, stvaraju i razvijaju. One su često pokazatelj dječjeg
unutrašnjeg stanja, njihovih emocija, interesa i sposobnosti. Na osnovu njih može se uočiti i
potencijalni problem, a likovnost može poslužiti i kao sredstvo terapije kod riješavanja
određenih razvojnih poteškoća. |
Abstract (english) | This graduation thesis is based on scientific facts and research. At the beginning of the
work, animalistics in fine art is mentioned. The animal motif is shown throughout historical
periods. The characteristics of its presentation for each individual artistic period and direction
are briefly described and presented in this part of the work. Animalistic motifs have been shown
in art since the age of cave painting, and we follow their development all the way to the modern
age of art in which artists explore unusual ways of expression in the depiction of animals.
After a brief overview of the historical depiction of animalistic motifs, there follows a
chapter on children's artistic expression in general. From the moment of birth, the child actively
explores its environment in order to learn about itself and the world around it. When the child
reaches the desired level of psychophysiological development, art research and expression
begins. Over time, it has been shown that certain forms, phenomena and interpretations of
children often appear in children's artistic expression, which we can observe as constants and
regularities. Participation in children's art activities from an early age can have many positive
effects. They encourage focus and the development of concentration and concentration,
relaxation and the secretion of happiness hormones throughout the body, but also the
development of cognition, motor skills, social skills and creativity. Creativity is developed by
using different materials, experimenting and solving problems in the artistic process, which
encourages the development of divergent thinking. Creativity occupies a special place in the
field of art, and it can be said that without creativity there is no art.
Children's artistic expression should be encouraged in a way that suits them, without
unnecessary interference in their work. The context of the institution, both material and social,
should encourage children and create intrinsic motivation for this type of expression. Children
learn by doing, explore, play and are constructs in creating their knowledge. The individuality
of each child, their needs, wishes, interests, possibilities and abilities should be taken into
account in order to approach the child as qualitatively as possible both in art activities and in
general in the entire educational process.
Through the conducted research in which 45 works of children between the ages of 3
and 7 were presented and analyzed, the results and conclusions of the same were presented. The
children drew and painted different motifs of animals. The motifs were most often a cat or a
dog, but they were not repeated often either. Younger children stood out more in independent
activities, where a slightly larger number of animalistic motifs appeared. When it came to
34
organized activities, children between the ages of 5 and 7 took the lead, with a larger number
of works with animal motifs appearing. The different approach to this topic can be explained
by the fact of individuality, but also by the different approaches of educators, various incentives
and environment, and the context of the research. Differences in the presentation of animal
motifs by age and the predominance of animalistic motifs at a certain age appeared due to
different choices and preferences of children. Older children prefer organized activities and do
better in them. They gladly accept incentives to which they can respond more easily due to their
developmental status. Younger children do not participate in organized activities more often,
but that's why animal motifs appear with them as a result of free artistic expression.
In addition to answering the research questions, the research showed the variety and
beauty of children's expression and creation. The joy that children show through the process of
artistic expression, asking questions, manipulating incentives, solving problems together and
the socialization that takes place show that artistic activities are an essential part of the
educational process. Through them, children express themselves, learn, create and develop.
They are often an indicator of children's inner state, their emotions, interests and abilities. Based
on them, a potential problem can be identified, and art can also be used as a means of therapy
in solving certain developmental difficulties. |