Abstract | Usmena književnost se služi fikcijskim i fakcijskim modalitetima da bi se stvorila
potpunija predaja u kojoj različiti čimbenici zajednički djeluju. Tako povijesna osoba Andrijica
Šimić ostavlja traga u usmenoj književnosti Sinja i okolice. Dio fakcijskog svijeta usmenih
predaja Sinja i okolice čini predaja starohrvatske teme o izvoru Kosincu koja baštini ime prema
Kosincu, jednom od petorice braće koji su predvodili Hrvate u današnje krajeve. Zatim,
navedena su stradanja pod osmanskom vlašću s primjerom iz Otoka Sinjskog te vitezovi
Vučkovići kao povijesne osobe Sinja i književni likovi. Kao najpoznatiji primjer fikcijskofakcijskog svijeta usmenih predaja Sinja i okolice ističe se legenda o slici Čudotvorne Gospe
Sinjske. Kako je i sama stvarnost multimodalna, tako su i diskursi koje čovjek stvara, a na
primjeru obrane Sinja i slike Gospe Sinjske pokazuje se kako je povijesni diskurs stvorio
prostor za stvaranje drugih diskursa poput turističkog, književnog i umjetničkog. Brojnost
demonoloških predaja svjedoči o tome da je odrednica mitsko-demonološko vječna tema i da
ga ni suvremeni oblici života nisu uspjeli potisnuti iz svijesti i kazivanja puka. Tradicija
usmenog kazivanja je živ proces. Iz mitskog svijeta na području Sinja i okolice kod
pripovjedača izdvojene su predaje s motivima vile, lastavice i duge. Iz demonološkog svijeta
izdvajaju se predaje s motivima more, vještice, vukodlaci, uroci, Irudica, đavao pretvoren u
životinje, čaratani te plašila. Na kraju, na primjeru fakcije i fikcije u predajama Sinja i okolice
vidi se kako kršćanski diskurs koji ima dugu povijest i značenje nije utjecao na potiskivanje
slavenske ostavštine te da je ona ostala u svijesti i tradiciji naroda i usmene književnosti |
Abstract (english) | Oral literature uses fictional and factional modalities to create a more complete tradition
in which various factors work together. Thus, the historical person Andrijica Šimić leaves his
mark in the oral literature of Sinj and its surroundings. Part of the factional world of oral
traditions of Sinj and its surroundings is the tradition of the old Croatian theme about the source
of Kosinac, which inherits its name from Kosinac, one of the five brothers who led the Croats
to today's regions. Then, the sufferings under the Ottoman rule with an example from the Island
of Sinj and the Vučković knights as historical persons of Sinj and literary characters are listed.
The most famous example of the fictional and factional world of oral traditions of Sinj and its
surroundings is the legend of the painting of the Miraculous Lady of Sinj. As reality itself is
multimodal, so are the discourses created by man, and the example of the defense of Sinj and
the image of Our Lady of Sinj shows how the historical discourse created space for the creation
of other discourses such as touristic, literary and artistic. The large number of demonological
traditions testifies to the fact that the determining factor is the mythic-demonic eternal theme
and that even contemporary forms of life have not succeeded in suppressing it from the
consciousness and sayings of the people. The tradition of oral storytelling is a living process.
From the mythical world in the area of Sinj and its surroundings, the storytellers have singled
out stories with the motifs of fairies, swallows and rainbows. From the demonological world,
there are legends with motifs of the sea, witches, werewolves, witches, Irudica, the devil
transformed into animals, witches and scarecrows. Finally, on the example of faction and
fiction in the traditions of Sinj and its surroundings, it can be seen that the Christian discourse,
which has a long history and meaning, did not influence the suppression of the Slavic legacy
and that it remained in the consciousness and tradition of the people and oral literature. |