Abstract | Konstruktivistički pristup u nastavi moderan je, holistički pristup u odgoju i obrazovanju koji za cilj ima uvođenje nužnih promjena koje bi omogućile optimalan i cjelovit razvoj potencijala učenika. Glavna načela konstruktivističkog pristupa uključuju aktivno sudjelovanje učenika u nastavi, smanjenje frontalnog načina rada, stavljanje učenika u prvi plan te uvažavanje njegovih potreba, želja i mogućnosti u svakom trenutku.
Što se tiče kurikuluma te nastavnog plana i programa, trebaju biti sadržajno prilagođeni mogućnostima i sposobnostima učenika, kao i usklađeni s potrebama tržišta rada te ubrzanim promjenama koje se događaju u današnjem modernom društvu. Konstruktivistički pristup se pokazao kao jedno od poželjnih i optimalnih rješenja za probleme s kojima se susreću prosvjetni radnici i učenici u 21. stoljeću.
Kada govorimo o elementima konstruktivističkog pristupa, važno se osvrnuti i na pedagoge te psihologe u povijesti odgoja i obrazovanja koji su svojim radom doprinijeli razvoju konstruktivističkih ideja i zalaganju za ostvarivanje nužnih promjena u odgoju i obrazovanju. Dva najvažnija začetnika konstruktivističkih ideja i pristupa u odgoju i obrazovanju su bili psiholozi Jean Piaget te Lav Vygotsky, a o njihovom životu, radu i doprinosu se detaljno govori u ovom radu. Nadalje, spomenuti su i predstavnici konstruktivizma u pedagogiji poput Johna Deweya, Jeromea Brunera, Marie Montessori te Rudolfa Steinera.
Za kraj teorijskog dijela rada, analizirani su ključni elementi konstruktivističkog pristupa u neposrednoj nastavi. Navedeno uključuje ulogu učitelja, odnosno nastavnika u konstruktivističkoj nastavi, ulogu učenika te njegovih želja, mogućnosti i potreba te analizu dinamike i načina rada temeljenog na konstruktivističkom pristupu u učionici.
Za potrebe izrade ovoga diplomskoga rada provedeno je istraživanje u kojem su sudjelovali studenti od prve do pete godine pedagogije i nastavničkih studija Sveučilišta u Splitu. Instrument istraživanja bila je anketa kojom su se ispitivali stavovi studenata o elementima konstruktivističkog pristupa u nastavi.
Prije samog istraživanja, postavljene su dvije hipoteze. Prva hipoteza odnosila se na razinu poznavanja i želju za primjenom elemenata konstruktivističkog pristupa u nastavi kod studenata. Druga hipoteza odnosila se na pitanje imaju li studenti pretežito pozitivne stavove kada je u pitanju aktivna implementacija elemenata konstruktivističkih pristupa u nastavi. Obe hipoteze su potvrđene.Većina studenata ima pozitivne stavove o implementaciji konstruktivističkog pristupa te aktivnom doprinosu istom, dok manji dio studenata ipak ne vidi konstruktivistički pristup kao optimalno rješenje za postojeće probleme u odgojno-obrazovnom sustavu ili ne smatra kako su promjene uopće potrebne, odnosno postojeći odgojno-obrazovni sustav smatraju optimalnim i poželjnim u trenutnom obliku.
Studenti su u anketi predlagali i vlastita mišljenja te potencijalna rješenja za uvođenje pozitivnih promjena u postojeći odgojno-obrazovni sustav i kurikulum te su isti navedeni u ovome radu. Nakon provedbe istraživanja, može se zaključiti kako su sadašnji studenti pedagogije i nastavničkih studija većinski spremni aktivno sudjelovati u implementaciji nužnih promjena u sustavu odgoja i obrazovanja, bilo kroz implementaciju konstruktivističkog pristupa ili nekih drugih ideja te načela. |
Abstract (english) | The constructivist approach to teaching is a modern, holistic approach to education, which aims to introduce necessary changes that would enable the optimal and comprehensive development of students' potential. The main principles of the constructivist approach include the active participation of students in classes, reducing the frontal instruction, putting the students in the foreground, and respecting their needs, wishes and possibilities at all times. As for the curriculum and the teaching plan, they should be content-adjusted to the possibilities and abilities of the students, as well as aligned with the needs of the labor market and the accelerated changes occurring in today's modern society. The constructivist approach has proven to be one of the preferred and optimal solutions to the problems faced by educators and students in the 21st century. When we talk about the elements of the constructivist approach, it is important to refer back to the pedagogues and psychologists in the history of education who contributed to the development of constructivist ideas and advocated for necessary changes in education. The two most important originators of constructivist ideas and approaches in education were psychologists Jean Piaget and Lav Vygotsky, and their life, work and contribution are discussed in detail in this thesis. Furthermore, representatives in pedagogy such as John Dewey, Jerome Bruner, Maria Montessori, and Rudolf Steiner were mentioned. At the end of the theoretical part of the paper, the key elements of the constructivist approach in immediate teaching were analyzed. The aforementioned includes the role of the teacher in constructivist teaching, the role of the student and his wishes, possibilities and needs, as well as the analysis of the dynamics and way of working based on the constructivist approach in the classroom. For the purposes of this thesis, research was conducted in which students from the first to the fifth year of pedagogy and teacher studies at the University of Split participated. The instrument of the research was a survey which examined the attitudes of students about the elements of the constructivist approach in teaching.Before the actual research, two hypotheses were set. The first hypothesis was related to students' level of understanding and desire to apply elements of the constructivist approach in teaching. The second hypothesis was related to the question of whether students have predominantly positive attitudes when it comes to the active implementation of elements of the constructivist approach in teaching. Both hypotheses were confirmed.The majority of students have positive attitudes towards the implementation of the constructivist approach and their active contribution to it, and only a minority of students do not see the constructivist approach as an optimal solution to the existing problems in the educational system or do not think that changes are necessary at all, meaning that the existing educational system is optimal and desirable in its current form. In the survey, students proposed their own opinions and potential solutions for the introduction of positive changes in the existing educational system and curriculum, and these are listed in this paper. After conducting the research, it can be concluded that current students of pedagogy and teacher studies are mostly ready to actively participate in the implementation of necessary changes in the education system, either through the implementation of a constructivist approach or some other ideas and principles. |