Abstract | U modernom društvu, koje je obilježeno brzim promjenama, ekološki problemi postaju sve
ozbiljniji izazov. Brza moda, onečišćenje mora i masovni turizam posebno se ističu kao ključni
faktori koji negativno utječu na okoliš. Brza moda, s naglaskom na masovnu proizvodnju i brzu
potrošnju odjeće, značajno pridonosi zagađenju okoliša, dok onečišćenje mora, osobito
mikroplastikom, predstavlja ozbiljnu prijetnju morskim ekosustavima. Istodobno, turizam,
iako donosi ekonomske benefite, često dovodi do iscrpljivanja prirodnih resursa i narušavanja
ekološke ravnoteže.
S obzirom na ove izazove, odgojno-obrazovne ustanove igraju ključnu ulogu u oblikovanju
stavova i ponašanja mladih, posebno budućih učitelja, koji će dalje prenositi znanja novim
generacijama. Ovaj rad bavi se istraživanjem miskoncepata studenata Učiteljskog studija u
Splitu u vezi s ekološkim problemima današnjice. Provedeno je kvantitativno istraživanje, a
primijenjena je metoda ankete. Istraživanje je provedeno s ciljem ispitivanja razine svijesti i
razumijevanja studenata o utjecaju brze mode, turizma i onečišćenja mora na okoliš, kao i
njihovog ponašanja, a koja su povezana s navedenim ekološkim problemima. Rezultati su
pokazali postojanje određenih miskoncepata na svim ispitivanim područjima, što ukazuje na
potrebu za dodatnim obrazovnim promjenama i unapređenjem kurikuluma kako bi se osigurala
ispravna edukacija budućih učitelja.
Studenti Učiteljskog studija u Splitu posjeduju određenu razinu svijesti o ekološkim
problemima, no njihovi stavovi i promišljanja nisu u skladu s njihovim ponašanjem. Potrebne
su daljnje obrazovne inicijative kako bi se dublje razumjelo i ispravno percipiralo ove ekološke
izazove. Također uključivanje suvremene tehnologije i multimedijskih alata u obrazovni
proces može učiniti obrazovni proces interaktivnijim i atraktivnijim za učenike i studente. Na
taj način obrazovanje može postati ključni faktor u oblikovanju ekološki svjesne populacije,
koja će aktivno odgovoriti na globalne ekološke izazove. Povećanjem ekološke pismenosti
među studentima, moguće je značajno doprinijeti razvoju održivijih obrazaca ponašanja i
većem angažmanu u zaštiti okoliša. |
Abstract (english) | In modern society, which is characterized by rapid changes, environmental problems
are becoming an increasingly serious challenge. Fast fashion, mass tourism, and sea pollution
stand out as key factors with a negative impact on the environment. Fast fashion, with an
emphasis on mass production and rapid consumption of clothes, significantly contributes to
environmental pollution, while sea pollution, especially microplastics, presents a serious threat
to marine ecosystems. Although bringing economic benefits, tourism at the same time, often
leads to the depletion of natural resources and disruption of the ecological balance. Considering
these challenges, educational institutions play a key role in shaping the attitudes and young
people behavior, especially future teachers, who will continue to impart knowledge to new
generations.
This work deals with the misconceptions research of Teacher Education students in Split about
today's environmental issues. Quantitative research was conducted, and the survey method was
applied. The primary objective was to assess students' environmental awareness and
comprehension of the effects of fast fashion, tourism, and sea pollution on the environment.
The results showed certain misconceptions, which indicates the need for additional educational
changes and curriculum improvement to ensure the proper education of future teachers.
Teacher Education students are very aware of environmental issues. Nevertheless, to foster a
deeper comprehension and appropriate assessment of environmental problems additional
educational efforts are required. Significant contributions to sustainable behavioral patterns
and increased engagement in environmental conservation will be achieved by raising students'
environmental literacy. |