Abstract | Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos spola, godine studija, tjelesne aktivnosti, zadovoljstva izgledom, proaktivnog suočavanja, korištenja društvenih mreža, provjeravanja vijesti preko interneta, doživljenog stresa i emocionalnih teškoća studenata za vrijeme pandemije COVID-19. Također, željele smo istražiti postoje li razlike u razinama doživljenog stresa i izraženosti emocionalnih teškoća studenata koji izvještavaju o različitim najčešće korištenim društvenim mrežama (Facebooku, Instagramu ili YouTubeu). Istraživanje je provedeno na 461 studentu Republike Hrvatske u dobi od 19 do 35 godina, na početku izbijanja pandemije COVID-19. Prevladavaju mlađi sudionici s prosječnom dobi M = 23.1 (SD = 2.52). Uzorak čini 397 žena i 64 muškaraca. Podaci su prikupljeni online upitnikom sačinjenim od pitanja o sociodemografskim podacima, Ljestvice intenziteta korištenja Facebooka, pitanja o provjeravanju vijesti preko interneta, o tjelesnoj aktivnosti sudionika, Ljestvice percipiranog stresa, Ljestvice proaktivnog suočavanja, Upitnika općeg nezadovoljstva tjelesnim izgledom te Upitnika kliničkih ishoda u rutinskoj procjeni za djecu i mlade. Prema dobivenim nalazima, osobe ženskog spola, niže godine studija, osobe koje su se u manjoj mjeri bavile tjelesnom aktivnošću, koje su bile nezadovoljnije vlastitim izgledom, koje su u manjoj mjeri koristile proaktivno suočavanje, više vremena provodile na društvenim mrežama i tjedno više puta čitale vijesti preko interneta doživljavale su više razine stresa. Izraženije emocionalne teškoće doživljavali su studenti niže godine studija, studenti koji su se u manjoj mjeri bavili tjelesnom aktivnošću, čije je nezadovoljstvo izgledom bilo izraženije, koji su više vremena provodili na odabranoj društvenoj mreži i koji su u manjoj mjeri koristili proaktivno suočavanje kao vrstu suočavanja sa stresom. Neovisno o tome jesu li sudionici najčešće koristili Facebook, Instagram ili YouTube, kod njih su zabilježene prosječno podjednake razine doživljenog stresa i emocionalnih poteškoća. |
Abstract (english) | The aim of this study was to examine the relation between gender, year of college, physical activity, body satisfaction, proactive coping, social media usage, consumption of online news, perceived stress and emotional distress of students during the COVID-19 pandemic. We also wanted to explore whether there were any differences in the levels of perceived stress and emotional distress among students who report on different most frequently used social networks (Facebook, Instagram or YouTube). The study was conducted on 461 Croatian students aged 19 to 35, at the beginning of the COVID-19 outbreak. Mean age of the sample was M = 23.1 years (SD = 2.52). There were 397 female and 64 male participants. Online questionnaire consisted of sociodemographic questions, Facebook Intensity Scale, questions pertaining to online news consumption and physical activity, Perceived Stress Scale, Proactive Coping Scale, Body Shape Questionnaire, and YP-CORE Questionnaire. The results show that women, students of junior years of college, those who were less engaged in physical activities, those who were more dissatisfied with their appearance, those who used less proactive coping, spent more time on social networks and read news on the Internet more frequently, experienced higher levels of stress. Higher levels of emotional distress were experienced by students of junior years of college, those who were less engaged in physical activity, those who were more dissatisfied with their appearance, who spent more time on social networks and used less proactive coping when coping with stress. Regardless whether the participants’ most frequently used network was Facebook, Instagram or YouTube, equal levels of perceived stress and emotional distress were recorded, on average. |