Abstract | Učenički domovi su odgojno-obrazovne ustanove koje pružaju smještaj i stvaraju radnu okolinu te sudjeluju u promicanju brojnih vrijednosti poput tolerancije, demokracije, aktivnog sudjelovanja u društvu. Osim toga, učenički domovi osiguravaju uvjete potrebne za razvoj samopouzdanja, osjećaja sigurnosti, razvoja socijalnih vještina, sposobnost rješavanja konfliktnih situacija, odnosno sve ključne čimbenike za uspješan život nakon školovanja.
U teorijskom dijelu rada je prikazano područje domske pedagogije, povijesni razvoj učeničkih domova, domska kultura, kurikulum domskog odgoja, kompetencije i uloga djelatnika u domu te specifičnosti učenika učeničkih domova. Empirijski dio rada usmjeren je na stjecanje boljeg uvida u profil učenika te njihov odnos prema školi (predanost izvršavanju školskih obaveza) prikupljanjem informacija o odnosima s vršnjacima, odgajateljima, nastavnicima i o uvjetima domskog smještaja učenika u učeničkim domovima sa stajališta učenika. U istraživanju su sudjelovala 4 učenička doma Grada Zagreba, odnosno 52 učenika/ce koji žive u učeničkom domu. Istraživanje je utemeljeno na kvantitativnoj istraživačkoj metodologiji, a korištena je metoda anketiranja. Rezultati istraživanja pokazuju kako učenici učeničkih domova Grada Zagreba pozitivno procjenjuju uspjeh u pojedinim područjima školovanja, te odnose sa vršnjacima, odgajateljima i nastavnicima. Također, iz rezultata se može vidjeti kako su vrlo motivirani za pohađanje izvannastavnih ili izvanškolskih aktivnosti. Razlike koje su utvrđene pokazuju kako učenici svoj osobni doživljaj uspjeha te odnos s vršnjacima i odgajateljima pozitivnije procjenjuju u odnosu na učenice. Također, rezultati su pokazali kako učenici drugih razreda niže procjenjuju svoj osobni doživljaj uspjeha, te odnos s vršnjacima, odgajateljima i nastavnicima, u odnosu na učenike prvih razreda. Osim navedenog, utvrđene su razlike i između učenika koji su prethodnu školsku godinu završili ocjenom odličan i onih koji su završili s ocjenom vrlo dobar, gdje su odlikaši pozitivnije procjenjivali osobni doživljaj uspjeha te odnos s odgajateljima i nastavnicima u odnosu na vrlo dobre učenike. |
Abstract (english) | Student dormitories are educational institutions that provide accommodation and create a working environment and participate in the promotion of numerous values such as tolerance, democracy, and active participation in society. In addition, student dormitories ensure the necessary conditions for the development of self-confidence, a sense of security, the development of social skills, conflict resolution skills, and other key factors for a successful life after schooling.
In the theoretical part of the paper, the field of dormitory pedagogy is presented, including the historical development of student dormitories, dormitory culture, the curriculum of dormitory education, the competencies and roles of dormitory staff, and the specifics characteristics of students in student dormitories. Th e empirical part of the work is focused on gaining a better insight into the student's profile and their attitude towards school (commitment to fulfilling school obligations) by collecting information on relationships with peers, educators, teachers as well as on the conditions of dormitory accommodation from the perspective of students. The study involved four student dormitories in the City of Zagreb, i.e. 52 students who live in the student dormitory. The research is based on quantitative research methodology and utilized as survey method. The results of the research show that the students of the student dormitories of the City of Zagreb positively evaluate success in certain areas of schooling, as well as relationships with peers, educators, and teachers. Also, from the results they are highly motivated to attend extracurricular and/or out-of-school activities. The differences that were determined show that male students evaluated their personal experience of success and their relationship with peers and educators more positively than female students. Also, the results showed that second-grade students had a lower assessment of their personal experience of success, and their relationship with peers, educators, and teachers, compared to first-grade students. In addition to the above, differences were also found between students who finished the previous school year with a grade of excellent and those who finished with a grade of very good, where students with the excellent students evaluated their personal experience of success more positively, and their relationship with educators and teachers compared to very good students. |