Abstract | Obitelji s trans* roditeljima doživljavaju diskriminaciju u svakodnevnom životu koja se odražava na obiteljsku dinamiku nakon autanja, pa tako mnoge obitelji prolaze kroz proces prilagodbe i redefiniranja obiteljskih odnosa. Cilj ovog sustavnog pregleda kvalitativnih istraživanja jest opisati kontekstualnu determiniranost različitih dimenzija odnosa roditelja i djeteta u periodu nakon autanja trans* roditelja djetetu. Kako bih odgovorio na cilj, postavio sam sljedeće kriterije uključivanja istraživanja: empirijska kvalitativna istraživanja pisana na engleskom jeziku, objavljena u periodu od 1. svibnja 2017. do 1. svibnja 2024. godine, provedena s obiteljima u kojima se trans* roditelj autao djetetu prije nego što je napunilo 18 godina, te s fokusom na odnos roditelja i djeteta nakon autanja, odnos odgojno-obrazovne ustanove i trans* obitelji ili s preporukama za stručnjake pomagačkih struka. Rezultati analize 21 istraživanja uključenog u ovaj sustavni pregled pokazali su da je za kvalitetu odnosa trans* roditelja i djeteta nakon autanja važno zadržavanje kontinuiteta u obiteljskim procesima, pregovaranje s članovima o odlukama vezanima za afirmaciju rodnog identiteta te usklađenost između roditelja. Također je opisano kako zbog stigmatizacije ovih obitelji dolazi do prepreka u suradnji s odgojno-obrazovnom ustanovom te da mnoge obitelji, kako bi se zaštitile, nastoje ne otkrivati rodni identitet trans* roditelja, što ima implikacije za obiteljske procese. Na osnovi tih rezultata, iznesene su preporuke za rad pedagoga i ostalih odgojno-obrazovnih djelatnika s trans* roditeljima, ograničenja dosadašnjih istraživanja te preporuke za daljnja istraživanja. |
Abstract (english) | Trans* people experience discrimination in everyday life which is reflected in family dynamics after coming out, as many families go through a process of adaptation and redefinition of family relationships. The aim of this systematic review of qualitative studies is to describe the contextual determination of different dimensions of the parent-child relationship in the period following the trans* parent’s coming out to the child. In order to accomplish that aim, I set out the following research inclusion criteria: empirical qualitative research written in English, published in the period from May 1, 2017 to May 1, 2024, conducted with families in which a trans* parent came out to their child before the child turned 18 years old, as well as with a focus on the relationship between parents and children after coming out, relationship between the family and school/preschool, or recommendations for experts working in social and health fields. The results of the analysis of 21 studies included in this systematic review show that maintaining continuity in family processes, negotiating with members on decisions related to gender identity affirmation, and cooperation between parents are important for the quality of the relationship between trans* parents and their child after coming out. The results also indicate that, due to the stigmatization of these families, there are obstacles in collaboration with educational institutions. Moreover, in order to protect themselves, many families try to conceal the gender identity of trans* parents, which has implications for family processes. Recommendations for pedagogues and educators working with trans* parents, limitations of the included research, as well as directions for future research are discussed. |