Abstract | Temelj ovoga diplomskoga rada i glavni predmet istraživanja su udžbenici povijesti. Istraživanje je usmjereno na analizu sadržaja udžbenika povijesti nastalih u četiri različita društveno-politička sustava u kojima je hrvatski prostor bio uključen tijekom 20. stoljeća, dakle Kraljevstva SHS, kasnije Kraljevine Jugoslavije, Nezavisne Države Hrvatske, Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije te Republike Hrvatske. Prvi dio rada posvećen je udžbenicima općenito, udžbenicima povijesti i njihovom značaju u odgojno-obrazovnom procesu pri čemu se ističe važna uloga udžbenika kao jednog od ključnih stupova odgojno-obrazovnog procesa, sastavnog dijela nastavnoga procesa te još uvijek glavnog izvora podataka za obrazovni sadržaj. Važan dio rada čini i predstavljanje poveznice između nastave povijesti i udžbenika povijesti i društveno-političkih prilika. Pružen je sažet i jasan uvid u političko-društvenu pozadinu koja je oblikovala i mijenjala obrazovnu strategiju, školske sustave i povijesnu svijest u udžbenicima povijesti.
Središnji dio rada, analiza sadržaja udžbenika, temelji se na istraživanju međuovisnosti promjena političko-ideoloških sustava s promjenama interpretativnih i vrijednosnih obrazaca u udžbenicima povijesti o odabranim hrvatskim vladarima 10. i 11. stoljeća, odnosno o vladavini trojice hrvatskih ranosrednjovjekovnih vladara, Tomislava, Petra Krešimira IV. i Zvonimira. Predmet analize, vladavina svakoga od te trojice vladara, raščlanjen je u tri tematska poglavlja: za Tomislava, njegovo ratovanje, kraljevski naslov i vojna moć, splitski crkveni sabori; za Petra Krešimira IV., obilježja vladavine, crkveni sabor 1060. i kraj vladavine; za Zvonimira, dolazak na vlast, obilježja vladavine i smrt. Osnovna postavka da su različite političke vlasti i njihove ideološke postavke imale utjecaj na oblikovanje sadržaja udžbenika provjerena je na temelju otkrivanja (ne)skrivenih poruka, namjera autora, vrijednosnih sustava i heterogenih interpretacija povijesnih činjenica. Važan dio analize čini i provjeravanje usklađenosti udžbeničkih sadržaja sa suvremenim rezultatima znanstvene historiografije. Na temelju provedenog istraživanja zaključeno je kako se sadržaj udžbenika povijesti mijenja i prilagođava trenutnom društveno-političkom sustavu, odnosno kako su političke elite promatranih totalitarnih i demokratskih sustava iskorištavale povijesni sadržaj hrvatske ranosrednjovjekovne povijesti za ustanovljavanje i prenošenje vlastitih ideoloških postavki u školskim udžbenicima povijesti. Isto tako, zaključeno je kako su se udžbenički sadržaji mijenjali sukladno suvremenim historiografskim dostignućima. Izdvojeno je i da je utjecaj politike na prezentaciju povijesnih sadržaja u suvremenim udžbenicima postao ograničen. |
Abstract (english) | The majority of the work referred to in this Master`s thesis and main basis of its research are textbooks, formed on the four different socio-political systems of which the Republic of Croatia was part of during 20th century. The systems were: Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, which later became Kingdom of Yugoslavia, than later Independent State of Croatia, the Socialist Federal Republic of Yugoslavia, and finally Republic of Croatia. The first part of the thesis concentrates on history textbooks, significance of textbooks in general in the educational and teaching as well as one of its main sources of information. As books continue to remain one of the main aids and sources for educational process. The main part of the thesis deals with socio-political circumstances, history textbooks and history lessons which are each influenced by the other. A brief and clear argument has been presented on the socio-political background that shaped and changed educational strategy, systems and historical accuracy in history textbooks. The analysis is based on the dependence of the political-ideological system on the changes on value patterns in history textbooks, particularly on Croatian sovereignty during the 10th and 11th century emphasizing the rule of three Croatian sovereigns of the early Middle Ages. These were: Tomislav, Petar Krešimir IV. (fourth) and Zvonimir. The subject of the analysis is the rule of each of these sovereigns and is divided into three thematically organised chapters:1. Tomislav, his wars, crowning, military power, Split`s church convocations; 2. Petar Krešimir fourth, features of his reign, church`s convocation of 1060 and the end of his reign; 3. Zvonimir, becoming a sovereign, features of his ruling and death. The main argument is that different political governments and their ideological postulate influenced a textbook`s content. This is verified on the basis of the (not) hidden messages and intentions of the author, the merit of the system and heterogeneous interpretations of the historical facts. An important part of the analysis is textbook`s content equivalence verification with up to date scientific historiography results. The conclusion of the thesis is that the content of history textbooks has been changed and created according to current socio-political system(s), with reference to the usage of early mediaeval history for maintenance and transmission of their own ideological setup in history textbooks by political elites beheld totalitarian and democratic systems. Moreover, it is concluded that the content of history textbooks has been changed according to contemporaneous historiographical achievements. It is maintained that the political influence on presentation in historical content in contemporaneous textbooks has become illiberal or one sided. |