Abstract | Ovaj diplomski rad se bavi analizom udžbenika za povijest, točnije analizom pitanja i zadataka korištenih u navedenim udžbenicima za gimnazije. Radi se o posljednjoj predreformskoj generaciji udžbenika odobrenih od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja. Cilj ovog rada je, koristeći revidiranu Bloomovu taksonomiju i pripadajuću taksonomsku tablicu kao analitički okvir, istražiti i pokazati u kojoj mjeri udžbenici, točnije pitanja i zadaci koji se u njima nalaze, a koji čine jednu vrstu aktivnosti, koja bi trebala doprinijeti postizanju određenih ishoda, od učenika zahtijevaju dublje promišljanje, analizu i vrednovanje, a koliko se fokusiraju na upamćivanje i reprodukciju čiste faktografije, „štrebanje“, definiranje, odnosno površinsko opisivanje. Cilj je također, na temelju ranijih istraživanja, otkriti postoje li određene razlike između pitanja i zadataka u udžbenicima za osnovne škole i za gimnazije. Istraživanje je dokazalo postojanje određenih razlika između pojedinih udžbenika te pojedinih izdavačkih kuća, no ne i zamjetnu razliku između udžbenika povijesti za osnovne škole i za gimnazije. Sukladno tome, pitanja i zadaci u udžbenicima iz povijesti za gimnazije nisu orijentirana prema višim kognitivnim razinama i različitim kategorijama znanja, nego pretežno pripadaju kategoriji činjeničnog znanja te prvim dvjema razinama taksonomske tablice RBT-a. Uz navedene rezultate, dokazana je i negativna korelacija između sâme količine pitanja i njihove kvalitete (veća količina pitanja viših kognitivnih razina, veći omjer pitanja druge razine naspram prve razine). |
Abstract (english) | This thesis analyses history textbooks for high school students, more precisely questions and tasks the mentioned textbooks have to offer. The analysed textbooks are the last pre-reform generation of textbooks approved by the Croatian ministry of science and education. The goal of this thesis is to study and show to what extent these textbooks, more precisely the questions and tasks in them, which are a form of activity that should contribute towards achieving a certain goal, are focusing on deeper reflection, analysis and evaluation, or if they're more focused on memorization and reproduction of simple facts and figures. The analytical framework of this thesis is the revised Bloom's taxonomy. The goal of this thesis is also to find out, based on previous research, if there is a difference between these textbooks and the questions and tasks used within them and the ones used in elementary school. The research has shown that there are some differences between individual textbooks and textbooks belonging to different publishers, but no significant difference between elementary school and high school textbooks. The result is that the questions and tasks in those textbooks do not focus on higher cognitive thinking and various categories of knowledge, but only to factual knowledge on the first two levels of the revised Bloom's taxonomy table. Among these results, a negative correlation between the quantity of questions and tasks and their quality was also proven (more questions and tasks belonging to higher cognitive levels, a bigger ratio of questions and tasks belonging to the second cognitive level opposed to questions and tasks of the first level). |