Abstract | Cilj diplomskog rada Internalizirana homofobija kao pedagoški izazov je iz pedagoške perspektive sagledati implikacije (seksualnoga) obrazovanja na aspekte razvoja seksualnosti i ličnosti mladih, polazeći od činjenice da je seksualnost integralni dio svakog ljudskog bića, a škola je bitan čimbenik razvoja i pripreme mladih za autonoman, odgovoran i kvalitetan život. Prema Pojmovniku rodne terminologije prema standardima Europske unije (str. 85) seksualnost je: „...integralni dio osobnosti svakoga ljudskog bića. To je skup osjećaja, ponašanja, stavova i vrijednosti koje se dovode u vezu sa seksualnom željom i identitetom, to jest postojanjem svakoga ljudskog bića kao spolnog/rodnog seksualnog bića. Potpuni razvoj seksualnosti ovisi o zadovoljenju osnovnih ljudskih potreba kao što su želja za kontaktom, intimnošću, emocionalnim izražavanjem, užitkom, nježnošću i ljubavlju. Seksualnost se oblikuje kroz osobne i društvene odnose, a povijesno je bila označena privilegiranjem muške moći i muške žudnje. Izražavanje seksualnosti proizlazi, uključuje i razvija se iz fizičkih, psiholoških, društvenih, emocionalnih, seksualnih i duhovnih sklonosti i preferencija. ...“. Budući da je seksualnost prepoznata kao integralni dio osobnosti svakog ljudskog bića, njeno slobodno življenje i izražavanje, osobito za pripadnike LGBT manjina, još uvijek predstavlja izazov. Jedan od problema koji se u tom kontekstu javlja, a koji zaslužuje detaljniju pedagošku pažnju, je fenomen internalizirane homofobije. Internalizirana homofobija može nastati kao produkt neadekvatnosti obrazovanja koja se često javlja u greškama sistema, pristupima učitelja ili nadasve okolini i klimi koja se javlja u školi ali i u mnogim drugim faktorima. Kvalitetno obrazovanje učenika je osnova uspješnog suočavanja i borbe protiv diskriminacije temeljene na spolnom/rodnom identitetu i seksualnoj različitosti, ono dakako ne podrazumijeva samo teorijsku obradu sadržaja, već ujedno i življenje određenih primjera. Za razvoj ličnosti u njenom punom smislu, potrebno je osigurati djeci pristup znanjima, umijećima i navikama koje neće diskriminirati niti jednu skupinu, pa tako niti pripadnike seksualnih manjina. |
Abstract (english) | The aim of the paper Internalized homophobia as a pedagogical challenge is to look at the implications of (sexual) education on aspects of sexual development and personality of young people, starting from the fact that sexuality is an integral part of every human being, and school is an important factor in developing and preparing young people for autonomy, responsible and quality life. According to the Glossary of Gender Terminology according to European Union standards (p. 85), sexuality is: “an integral part of the personality of every human being. It is a set of feelings, behaviors, attitudes and values that are linked to sexual desire and identity, that is, the existence of every human being as a sexual / gender sexual being. The full development of sexuality depends on the satisfaction of basic human needs such as the desire for contact, intimacy, emotional expression, pleasure, tenderness, and love. Sexuality is shaped through personal and social relationships, and has historically been marked by the privilege of male power and male desire. The expression of sexuality arises, includes, and develops from physical, psychological, social, emotional, sexual, and spiritual inclinations and preferences. ... ". Since sexuality is recognized as an integral part of the personality of every human being, its free living and expression, especially for members of LGBT minorities, is still a challenge. One of the problems that arises in this context, which deserves more detailed pedagogical attention, is the phenomenon of internalized homophobia. Internalized homophobia can arise as a product of inadequacy of education, which often occurs in system errors, teachers' approaches or, above all, the environment and climate that occurs in school, but also in many other factors. Quality education of students is the basis of successful coping and combating discrimination based on gender / gender identity and sexual diversity, it certainly does not include only theoretical processing of content, but also living certain examples. For the development of personality in its full sense, it is necessary to provide children with access to knowledge, skills and habits that will not discriminate against any group, including members of sexual minorities. |