Abstract | Sefardi su židovska etnografska skupina podrijetlom s Iberskog poluotoka, koja na područje Balkanskog poluotoka doseljava nakon progona iz zemalja španjolske krune, iz Španjolske i njezinih posjeda, a zatim i iz Portugala. Na područje Balkana donijeli su svoju kulturu, odnosno jezik, religiju, običaje i dr. Svi ti čimbenici odredili su njihov način života, ali i integraciju na balkansko područje. Kroz različita povijesna razdoblja položaj Sefarda se u različitim dijelovima Balkanskog poluotoka, kao i na istočnoj obali Jadrana mijenjao kroz različite države i sustave. Na ovome području, Sefardi su najčešće bili dobro prihvaćeni, iako su političke i ekonomske okolnosti dovele do određenog demografskog i ekonomskog pada, naročito na jadranskom prostoru. Takva je situacija bila i na početku 20. stoljeća. U to je vrijeme balkansko područje bilo vrlo poželjno za Sefarde. Njihova prava su se očitovala na svim razinama: obrazovanje, jezik, religija i dr. Situacija se nije mijenjala sve do tridesetih godina 20. stoljeća, uslijed prodora antisemitizma, uzrokovanog, prije svega, njemačkom politikom i njenim odrazima na ovom području. Nakon početka Drugoga svjetskog rata i širenja na područje Jugoistočne Europe, i u balkanskim državama događa se Holokaust te je rat preživio vrlo mali postotak sefardskih Židova. Nakon rata Židovi su sve više napuštali balkansko područje te ih je danas na ovom području vrlo malo. |
Abstract (english) | The Sephardim are a Jewish ethnographic group originally from the Iberian Peninsula, who immigrated to the Balkan Peninsula after persecution from the countries of the Spanish Crown, from Spain and its possessions, and then from Portugal. In the Balkans, they brought their culture, ie language, religion, customs, etc. All these factors determined their way of life, but also their integration into the Balkans. Through different historical periods, the position of the Sephardim in different parts of the Balkan Peninsula, as well as on the eastern coast of the Adriatic, changes through different countries and is maintained. In this area, the Sephardim were usually well received, although political and economic circumstances led to a certain demographic and economic decline, especially in the Adriatic area. Such was the situation at the beginning of the 20th century. At that time the Balkan area was very desirable for the Sephardim. Their rights manifested themselves at all levels: education, language, religion, etc. The situation did not change until the 1930s, followed by the penetration of antiSemitism, caused, above all, by German politics and its reflections in this area. After the outbreak of World War II and the spread to Southeast Europe, the Holocaust took place in the Balkan cou ntries and a very small percentage of Sephardic Jews survived the war. After the war, Jews increasingly left the Balkan area, and today there are very few of them in this area. |