Abstract | Tema ovog diplomskog rada je digitalizacija dvaju važnih hrvatskih glazbenih časopisa iz prve polovine 20. stoljeća – Grlice (izlazio je od 1933. do 1935.) i Proljeća (izlazio je od 1939. do 1945.), u kojima su objavljivane zborske skladbe za djecu i mladež te članci pedagoške i didaktičke tematike. Imajući u vidu povijesnu i kulturnu vrijednost, jedinstvenost, mali broj sačuvanih primjeraka, selektivnu dostupnost u knjižnicama, široko pokrivanje predmetnog područja i mnoge informacije koje su drugdje nedostatno dokumentirane, njihova je digitalizacija prijeko potrebna. Odabrana tema obrađena je s dva aspekta. Prvi je onaj praktični, koji se sastojao od digitalizacije samoga gradiva, dodavanja odgovarajućeg skupa metapodataka i pohrane gradiva u Digitalni repozitorij Muzičke akademije (DRMA), jedne od sastavnica sustava Dabar (Digitalni akademski arhivi i repozitoriji). Drugi aspekt obradbe je teorijski, ovdje predstavljen. Komplementaran je s praktičnim s obzirom na to da su u njemu objašnjeni razlozi odabira gradiva (s naglaskom na probleme nepotpunoga gradiva i napore oko njegova upotpunjavanja), postupak digitalizacije, obrada i kontrola kvalitete, zaštita, pohrana i prijenos, pregled i korištenje te održavanje digitalnoga gradiva. Nakon definiranja temeljnih pojmova kao što su serijska publikacija, časopis i digitalizacija te osvrta na hrvatske glazbene časopise u prvoj polovini 20. stoljeća (s naglaskom na Grlicu i Proljeće), upravo su to glavna poglavlja ovoga rada. Zaključak donosi pregled ostvarenih ciljeva te daje prijedloge za daljnju digitalizaciju hrvatske glazbene periodike. Na kraju rada su popis izvora i prilozi koji podcrtavaju preglednost izloženih podataka.
Digitalizacijom Grlice i Proljeća ostvareni su svi ranije postavljeni ciljevi: zaštićeni su izvornici, povećana je njihova dostupnost i mogućnost korištenja, gradivo je pohranjeno u Digitalni repozitorij Muzičke akademije i opremljeno metapodatcima, stvorene su nove ponude i usluge te je upotpunjen fond ustanove. Oba časopisa često su tražena za potrebe nastave i istraživanja pa će se digitaliziranim materijalom moći služiti različite vrste korisnika: učenici, studenti, nastavnici, zborovođe, glazbeni pedagozi, teoretičari i muzikolozi. Ovaj projekt predstavlja doprinos zaštiti, očuvanju i ponovnoj vidljivosti hrvatske glazbene periodike iz prve polovine 20. stoljeća. Nadajmo se da će poslužiti kao poticaj za daljnje poduhvate njezine digitalizacije što će biti važan iskorak u sređivanju, istraživanju i interpretaciji hrvatske glazbene baštine uopće. |
Abstract (english) | This thesis deals with the digitization of two significant Croatian music journals from the first half of the 20th century – Grlica (The Dove; published from 1933 to 1935) and Proljeće (The Spring; published from 1939 to 1945), in which choral compositions for children and youth, as well as articles on pedagogical and didactic topics were published. Considering their historical and cultural importance, uniqueness, sparse preserved copies, limited availability in the libraries, wide coverage of the subject area, and information that is insufficiently documented elsewhere, their digitization seemed imperative. The selected topic is observed from two aspects. The first one is practical, which consists of digitizing the material itself, adding an appropriate set of metadata, and storing the material in the Academy of Music Digital Repository (which is part of the Digital Academic Archives and Repositories – Dabar). The second aspect is theoretical, presented here. It is complementary to the first aspect, explaining the reasons behind the selected material (including problems of the incomplete material and attempts of its complementation through the inter-institutional cooperation), the process of digitization, processing and quality control, protection, storage and transmission, viewing and usage, as well as the long-term preservation of the material. After defining basic terms such as serial publication, journal, and digitization, and an overview of the Croatian music periodicals from the first half of the 20th century (with an emphasis on Grlica and Proljeće), those are main chapters of the paper. The conclusion provides an overview of the achieved goals, while the end of the paper brings a list of sources and appendices that underline the transparency of the presented data.
This project fulfils all previously determined aims: protection of the originals, increase in their availability and possibility of usage, their storage in the Music Academy Digital Repository being equipped with metadata, creation of new offers and services, and the enrichment of the institution’s fund. Since both journals are oftentimes used for teaching and researching purposes, digitized material will be used by various types of users: pupils, students, teachers, choir leaders, music pedagogues, music theorists, and musicologists. This project presents a contribution to the protection, preservation, and re-visibility of the Croatian musical periodicals from the first half of the 20th century. Hopefully, it will serve as an incentive for its further digitization, which will be an important step forward in arranging, and interpretation Croatian musical heritage in general. |