Abstract | Tema ovog diplomskog rada jest uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) u obrazovanju, s naglaskom na kontekst hrvatskog obrazovanja i poučavanje Likovne umjetnosti. Informacijska i komunikacijska tehnologija koristi se u obrazovanju još od njezinih početaka, no u 21. stoljeću počelo se intenzivno razmišljati o tome kako iskoristiti računala i Internet za poboljšanje obrazovnog procesa. Prethodna istraživanja o uporabi IKT-a u svjetskom obrazovanju pokazala su kako su nastavnici posljednjih nekoliko godina (osobito nakon pandemije COVID-19) počeli koristiti takve alate u velikoj mjeri te kako ih smatraju korisnima, a pozitivan stav prema IKT-u imaju i učenici. Informacijska i komunikacijska tehnologija danas se koristi u mnogim granama moderne umjetnosti kao što su arhitektura, grafički dizajn i industrijski dizajn, a ona se također izravno ili neizravno koristi i u klasičnim umjetničkim disciplinama kao što su slikarstvo i skulptura, stoga ne čudi sve veće zanimanje za integraciju IKT-a u nastavu likovne umjetnosti. Novom kurikularnom reformom za Likovnu umjetnost u Republici Hrvatskoj koja je stupila na snagu 2019. godine došla je do izražaja autonomija nastavnika, učenik je postao puno aktivniji sudionik nastavnog procesa, a sam dokument stavlja naglasak na učeničke aktivnosti samostalnog istraživanja te analitičkog i kritičkog razmišljanja. Modernizacija Kurikuluma za predmet Likovna umjetnost omogućila je puno veću integraciju IKT-a u nastavu nego u prošlosti, osobito zbog njenih karakteristika koje ju čine pogodnom za implementaciju u nastavu likovnih umjetnosti kao što su jednostavnost korištenja, praktičnost, interdisciplinarnost, kreativnost te primjenjivost u životu. Kako bi se utvrdilo koristi li se IKT i spomenuti IKT alati u hrvatskom obrazovnom sustavu te u kojoj mjeri, provedeno je istraživanje u kojemu su sudjelovali nastavnici i učenici iz šest zagrebačkih srednjih škola. Nastavnici i učenici ispunili su anketni upitnik s pitanjima o općoj opremljenosti škole modernom tehnologijom, učestalosti korištenja takve tehnologije u nastavi, korištenju određenih digitalnih alata i platformi i dr. Istraživanje je pokazalo kako je u zagrebačkim školama uistinu prisutna upotreba IKT-a u poučavanju predmeta Likovna umjetnost te kako nastavnici i učenici smatraju modernu tehnologiju efikasnim alatom za poboljšanje nastavnog procesa. Nastavnici Likovne umjetnost u zagrebačkim školama koriste se raznim internetskim stranicama i platformama kao što su Youtube, Google Classroom, Khan Academy, Kahoot! i dr., a učenici su također imali dosta vlastitih ideja kako implementirati IKT u nastavu Likovne umjetnosti, primjerice kroz razne simulacije, virtualne galerije i kreativne zadatke. Kako bi se dobili što bolji rezultati u budućnosti, ne bi bilo naodmet provesti slično istraživanje koje bi uključivalo i druge škole diljem Hrvatske. |
Abstract (english) | The subject of this master's thesis is the use of information and communication technology (ICT) in education, with an emphasis on the Croatian educational system and the teaching of Visual Arts. Information and communication technology has been used in education since its beginnings, but in the 21st century the idea to use computers and the Internet to improve the educational process intensified. Previous research on the use of ICT in global education has shown that in the last few years (especially after the COVID-19 pandemic) teachers have started to use such tools to a large extent and that they consider them useful, and students also have a positive attitude towards ICT. Nowadays, information and communication technology is used in many branches of modern art, such as architecture, graphic design and industrial design, and it is also directly or indirectly used in classical art disciplines, such as painting and sculpture, so it is not surprising that there is an increasing interest in the integration of ICT in the teaching of visual arts. With the new Curricular Reform for Visual Arts in the Republic of Croatia that came into force in 2019, the autonomy of teachers was accentuated, students became much more active participants in the teaching process, and the document itself calls for students' independent research and analytical and critical thinking. Modernization of the Curriculum for Visual Arts enabled greater integration of ICT into teaching than in the past, especially due to its characteristics that make it suitable for implementation in the teaching of visual arts, such as ease of use, practicality, interdisciplinary, creativity and applicability in life. In order to determine whether ICT and the aforementioned ICT tools are used in the Croatian education system and to what extent, a research was conducted in which teachers and students from six Zagreb high schools participated. The teachers and the students filled out a questionnaire with questions about the existence of modern technology in the schools, the frequency of using that technology in teaching, the use of certain digital tools and platforms, etc. The research showed that the use of ICT is truly present in Zagreb high schools and in the teaching of Visual Arts, and that teachers and students consider modern technology an efficient tool for improving the teaching process. Art teachers in Zagreb schools use various websites and platforms such as YouTube, Google Classroom, Khan Academy, Kahoot! etc., and the students also had a lot of ideas on how to implement ICT in Visual Arts classes, for example through various simulations, virtual galleries and creative tasks. In order to obtain the best possible results in the future, it would be useful to conduct a similar research that would include other schools throughout Croatia. |