Abstract | Vršnjačko nasilje prisutno je u svakodnevnom životu suvremene škole te je ono u porastu. Prisutni su svi oblici nasilja, kako klasični poput fizičkog, emocionalnog, relacijskog i seksualnog, tako i elektroničko nasilje. Na vršnjačko nasilje i njegovu pojavu/izostanak utječu različiti rizični i zaštitni čimbenici kod djece koji su rezultat raznih osobnih značajki pojedinca i njegovih životnih uvjeta, kao i roditeljskog odgojnog stila. Prevencija vršnjačkog nasilja može spriječiti javljanje vršnjačkog nasilja, kao i njegovo ponavljanje. Ona treba biti holistička i provoditi se na svim razinama, od škole do lokalne zajednice, u suradnji s učenicima i njihovim roditeljima. Ukoliko dođe do vršnjačkog nasilja, potrebno je kvalitetno intervenirati te u tome glavnu ulogu imaju djelatnici škole, na čelu sa stručnim suradnikom pedagogom koji, prema potrebi i prema Pravilniku o postupanju u slučaju vršnjačkog nasilja, treba intervenirati i poduzeti sve potrebne mjere.
U ovome radu istraživali smo razlike u oblicima, vrsti i količini nasilja u zagrebačkim srednjim strukovnim školama i gimnazijama prema procjeni nastavnika. U istraživanju koje smo provodili metodom online anketnog upitnika sudjelovalo je 68 nastavnika iz četiri srednje škole (55,9% nastavnici gimnazija, 44,1% nastavnici strukovna). Rezultati su pokazali kako je u strukovnim školama izraženije nasilje, s posebno ugroženim skupinama učenika koji su fizički slabije razvijeni, neuspješni u nastavi, imaju poteškoće sa učenjem, govorom, u razvoju, ako imaju poremećaj iz spektra autizma ili Aspergerov sindrom, ako im je socioekonomski status niži od prosjeka te ako su sportaši. U gimnazijama je više prisutan verbalni oblik nasilja i elektroničko nasilje putem objave slika bez dozvole. |
Abstract (english) | Bullying is present in the everyday life of contemporary schools and it is on the rise. All forms of violence are present, both classic ones, such as physical, emotional, relational and sexual, as well as electronic violence. Peer violence and its occurrence/absence are influenced by various risk and protective factors in children, which are the result of various personal characteristics of the individual and his living conditions, as well as the parenting style. Prevention of bullying can restrict the occurrence of bullying, as well as its repetition. It should be holistic and implemented at all levels, from the school to the local community, in cooperation with students and their parents. If peer abuse occurs, it is necessary to intervene in a high-quality manner, and the main role is played by the school staff, led by the professional associate pedagogue who, as necessary and according to the Rulebook on behavior in the case of peer violence, should intervene and take all necessary measures.
In this paper, we investigated differences in the forms, type and amount of violence in Zagreb secondary vocational schools and gymnasiums according to teachers' assessment. 68 teachers from four secondary schools (55,9% gymnasium teachers, 44,1% vocational teachers) participated in the research conducted using an online questionnaire. The results showed that violence is more pronounced in vocational schools, with particularly vulnerable groups of students who are physically less developed, unsuccessful in classes, have difficulties with learning, speech, development, if they have an autism spectrum disorder or Asperger's syndrome, if their socioeconomic status lower than average and if they are athletes. Verbal violence and electronic violence through the publication of images without permission is more common in high schools. |