Abstract | Sukob u predškolskim ustanovama je česta i neizbježna pojava koja može poticati razvoj socijalnih vještina djeteta, ako joj se pristupi na adekvatan način. Ni jedno dijete nije premalo da nauči surađivati s drugima i rješavati sukobe. Sukob se definira kao interakcija dviju ili više osoba koju kategorizira nesklad između ciljeva, želja, ponašanja i potreba. Bitna socijalna vještina je konstruktivno rješavanje sukoba koje uključuje posjedovanje sposobnosti aktivnog slušanja, prepoznavanja vlastitih i tuđih osjećaja, izražavanje potreba i želja te traženje raznih mogućih rješenja te odabir optimalnog rješenja za obje strane. Medijacija je jedan od najvažnijih načina nenasilnog rješavanja sukoba jer ona vodi prema stvarnom prihvaćanju potreba i interesa te učinkovitijem i dugoročnijem rješenju sukoba. Cilj ovog istraživanja je, kroz analizu i sintezu znanstvenih spoznaja o sukobu i medijaciji, utvrditi i opisati te evaluirati mogućnosti primjene medijacije u odgojnome radu i komunikaciji s djecom predškolske dobi. Rezultati istraživanja ukazuju da je medijacija u predškolskim ustanovama moguća i uglavnom zahtjeva posredovanje odgojitelja u sukobima među djecom. Isto tako medijacija omogućuje djeci uvid u konstruktivno rješavanje sukoba, pruža osjećaj da su saslušana i shvaćena, omogućuje zauzimanje tuđe perspektive te pruža priliku djeci da samostalno donose rješenja sukoba i uče kako surađivati. |
Abstract (english) | Preschool conflict is a frequent and unavoidable phenomenon which, if approached in an adequate way, can encourage the development of a child's social skills. No child is too young to learn to cooperate with others and resolve conflicts. Conflict is defined as the interaction of two or more people categorized as a mismatch between goals, desires, behaviors, and needs. Therefore, constructive conflict resolution is an essential social skill, which includes having the ability to actively listen, express feelings, needs, desires and seek various possible solutions. Mediation is one of the most important ways of non-violent conflict resolution because it leads to a real acceptance of needs and interests and an effective and long-term resolution of the conflict. The aim of this research is to, through the analysis and synthesis of scientific knowledge about conflict and mediation, identify, describe and evaluate the possibilities of applying mediation in education and communication with preschool children. The results of the research indicate that mediation in preschool institutions is possible and, in most cases, should be conducted by preschool teachers in conflicts between children. Mediation also provides children with insight into constructive conflict resolution, a sense that they are heard and understood, gives them opportunity to take someone else's perspective, look for the best solutions and cooperate with each other. |