Abstract | Prema Nastavnom planu i programu za osnovnu školu iz 2006./07. godine nastava
glazbene kulture provodi se prema otvorenom modelu. Učenici se kroz otvoreni model u
nastavi glazbe, u prvim trima razredima osnovne škole, susreću s nastavnim područjima
pjevanja, sviranja, slušanja glazbe, elemenata glazbene kreativnosti te u četvrtom razredu s
područjem izvođenja glazbe i glazbenim pismom, a umjesto elemenata glazbene kreativnosti
uvode se glazbene igre. Nadalje, otvorenost se očituje u slobodnom izboru nastavnih
sadržaja kao i slobodnom izboru pjesama i odabiru skladbi za slušanje što potiče učitelja
na bolji i kreativniji rad. Prema otvorenom modelu, područje slušanja glazbe je obvezno i
središnje u nastavi glazbe i njime se razvija glazbeni ukus učenika, dok su ostala nastavna
područja varijabilna, tj. ovise o učitelju. U okviru diplomskog rada provedeno je istraživanje
u OŠ Stjepana Antolovića u Privlaci, u ožujku 2016. godine u prvom i trećem razredu. Svrha
je istraživanja bila dobivanje povratne informacije o učeničkoj zainteresiranosti i
preferencijama nastavnih područja u nastavi glazbene kulture s obzirom na razred. Rezultati
istraživanja pokazali su kako učenici pokazuju zainteresiranost za nastavu glazbene kulture,
ali i za izvođenjem nastavnih područja. Najveće preferencije pokazali su prema nastavnom
području pjevanja i glazbenih igara. Prema otvorenom modelu središnja aktivnost nastave
je slušanje glazbe i učenicima su se upravo najviše svidjele glazbene igre uz slušanje glazbe.
Kako je ovo istraživanje pokazalo da učenici vole nastavu glazbe i sve njezine sastavnice,
učitelj im to treba i omogućiti. Budući da otvorenim modelom učitelj ima potpunu slobodu,
on ju treba iskoristiti tako da prema željama učenika oblikuje nastavu glazbe, a slušanje
tretira kao središnju i obveznu aktivnost. |
Abstract (english) | According to the Primary School Curriculum (2006/2007), music education class is
conducted using the open model. As the open model suggests, during the first three grades
of primary school, students tackle the following subject areas of music education: singing,
performing on instruments, listening, and elements of musical creativity. In the fourth grade,
musical script and performing music are introduced, and the elements of musical creativity
are replaced by the musical games. Furthermore, this openness is visible in the way students
freely choose subject content, songs and compositions they want to listen to, which
encourages the teacher to plan out better and more creative classes. According to the open
model, subject area of listening is obligatory and it is the focal point of the music education.
It is designed to develop students’ taste in music, while all the other subject areas are
variable, i.e. they are dependent on the teacher. Within this paper a research was conducted
in the Primary School Stjepan Antolović (Privlaka) in the first and third grade, in March of
2016. The purpose of the research was to get feedback about students’ interests and
preferences of specific subject areas in music education, in regard to grade. Research
findings demonstrate that students are interested in music education, and also in executing
subject areas. They showed the most preference to subject areas of singing and music games.
The open model prescribes listening as a focal activity of the class, and the activities which
students like the most are indeed listening and music games. This research has demonstrated
that students like music education class and all of its components, which makes the teacher
responsible for providing a good class. In the open model, the teacher has the absolute
freedom, which he needs to utilize in such a way that students’ wishes shape music education
class, and he needs to treat listening as a focal and obligatory activity. |