Abstract | Predškolska dob je osjetljivo razdoblje u kojemu, uz odgovarajuću podršku, djeca mogu razviti različite vještine i otkriti svoje talente. Shvaćanje važnosti rane stimulacije za djetetov optimalan razvoj, uvjetovalo je pojavom različitih organiziranih izvanvrtićkih aktivnosti, čija raznolikost za- dovoljava interese velikog broja djece. Organizirane aktivnosti, od kojih su najzastupljeniji sport- ski, umjetnički, jezični i znanstveni programi, utječu na različite aspekte djetetovog razvoja, u- ključujući kognitivni, tjelesni, socijalno-emocionalni i jezični razvoj. Kroz sportske aktivnosti djeca jačaju svoje motoričke vještine i razvijaju osjećaj za timski rad, pomoću umjetničkih aktiv- nosti izražavaju kreativnost i razvijaju emocionalnu inteligenciju, a kroz jezične i prirodoslovne aktivnosti razvijaju intelektualne sposobnosti i aktiviraju radoznalost. Sudjelovanjem u organizi- ranim aktivnostima, dijete može upoznati sebe izvan obiteljskog i institucionalnog konteksta, steći nova poznanstva i znanja, što pozitivno utječe na djetetovu sliku o sebi kao kompetentnom mladom biću. Ove aktivnosti omogućuju djeci da kroz strukturirane, ali fleksibilne programe usmjere svoju energiju u kreativno izražavanje, tjelesno vježbanje i učenje kroz igru. Kako bi uopće došlo do djetetove potpune participacije u organiziranim aktivnostima, potrebna mu je podrška njegove naj- bliže okoline, koju čine roditelji i odgojitelji. Roditelji, kao primarni nositelji organizacije slobo- dnog vremena, pružaju podršku djeci u izboru aktivnosti koje su usklađene s njegovim interesima i sposobnostima. S druge strane, odgojitelji, kroz promatranje djetetovih potreba i sklonosti, osi- guravaju poticajno i sigurno okruženje u kojemu dijete može slobodno istraživati i učiti, a istovre- meno surađuju s roditeljima na otkrivanju i razvoju djetetovih interesa. Također, društvo ima klju- čnu ulogu u integraciji djece u život lokalne zajednice, kako bi se kod djece razvio osjećaj pripa- dnosti i solidarnosti. U ovom radu, istražuje se važnost organiziranih aktivnosti u predškolskoj dobi kao temelja za daljnji razvoj djece, te naglašava potreba za suradnjom roditelja, odgojitelja i lokalne zajednice u pružanju potpore djetetovom razvoju. |
Abstract (english) | The preschool years are a sensitive period during which, with appropriate support, children can develop various skills and discover their talents. Understanding the importance of early stimulation for optimal child development has led to the emergence of various organized extracurricular acti- vities, whose diveryity meets the interests of a large number of children. Organized activities, a- mong which sports, artistic, language, and scientific programs are the most prevalent, affect va- rious aspects of a child 's development, including cognitive, physical, socio-emotional, and lingu- istic development. Through sports activities, children enhance their motor skills and develop a sense of teamwork; artistic activities allow them to express creativity and develop emotional in- telligence and language and scientific activities foster intellectual abilities and stimulate curiosity. Participation in organized activities allows children to explore themselves outside of the family and institutional contexts, gain new acquaintances and knowlege, which positively impacts their self-image as competent young individuals. These activities enable children to chanel their energy into creative expression, physical exercise, and learning through play through structured yet flexible programs. For children to fully engage in organized activities, they need support from they immediate surroundings, consisting of parents and preschool teachers. Parents, as primary organi- zers of leisure time, support children in choosing activities that align with their interests and abili- ties. On the other hand, preschool teachers, through observing the child's needs and preferences, provide stimulating and safe enviroment in which the child can freely explore and learn, while also collaborating with parents to discover and develop the child's interests. Additionally, society plays a crucial role in integrating children into the life of the local community to develop a sense of belonging and solidarity. This paper explores the importance of organized activities in the preschool years as a foundation for further child development and emphasize the need for colla- boration between parents, preschool teachers, and the local community in supporting child's deve- lopment. |