Abstract | Cilj ovog diplomskog rada „Navike dentalne higijene učenika mlađe školske dobi“ bio je ispitati navike provođenja dentalne higijene među učenicima mlađe školske dobi, utvrditi postoje li značajne razlike s obzirom na razred kojeg učenici pohađaju te ispitati razinu svijesti učenika o važnosti dentalne higijene. Teorijski dio bavi se građom i fiziologijom usne šupljine, zubalom čovjeka, najčešćim bolestima koje napadaju zube, postupcima provođenja pravilne dentalne higijene, utjecajem prehrane na zdravlje zuba te učestalosti tema vezanih uz dentalno zdravlje u programima osnovnih škola. Usna šupljina početni je dio probavnog sustava, a ovaj je rad najviše usmjeren na zube koji se nalaze u usnoj šupljini. Prvi zubi javljaju se oko šestog mjeseca života, a čovjek tijekom života prođe kroz dvije denticije. Prvu denticiju čine mliječni zubi kojih je 20, a drugu denticiju čine trajni zubi kojih je 32. Svaki zub ima tri dijela – zubna kruna, vrat te korijen. Najčešće bolesti zuba koje se javljaju su karijes, kamenac, gingivitis te parodontitis. Prevenciju ovih bolesti provodimo pravilnom dentalnom higijenom. Sredstva koja koristimo provođenja su četkica za zube, pasta za zube, zubni konac te vodica za ispiranje usta. Postoje još neki načini kojima možemo poboljšati zdravlje zuba, a jedan od njih je pravilna prehrana. Unošenjem hrane bogate vitaminima i mineralima pozitivno utječemo na zdravlje zuba. Pored svega navedenoga, uloga učitelja je iznimno važna jer dijete u školi formira velik dio navika i stavova. Školski programi trebali bi biti bogati temama zdravlja i higijene općenito, pa tako i dentalne higijene. U empirijskom dijelu rada prikazani su rezultati istraživanja koje je provedeno u Osnovnoj školi „Ivan Goran Kovačić“ u Đakovu na uzorku od 192 učenika. Upitnik je sadržavao 15 pitanja zatvorenog tipa, a pitanja su bila usmjerena na učeničke stavove o važnosti dentalne higijene te na njihove navike provođenja iste. Rezultati istraživanja pokazali su da učenici mlađe školske dobi imaju visoko razvijenu svijest o važnosti pravilne dentalne higijene. Međutim, rezultati ukazuju i na nekoliko loših navika koje bi učenici uz pomoć roditelja i učitelja trebali poboljšati. Osim roditeljske, važna je uloga nas učitelja u formiranju stavova i navika učenika u svim aspektima, pa tako i o dentalnoj higijeni. |
Abstract (english) | Main goal of this graduate thesis „Dental hygiene habbits among young learners“ was to examine young learners' habbits of dental hygiene, determine if there are significant differences considering grade that pupils attend and to investigate their appreciation of dental hygiene importance. Theoretical component deals with structure and physiology of oral cavity, human teeth, common dental diseases, dental methods, impact of healty diet on dental health and topics that can be found in programmes of elementary schools that deal with dental health. Oral cavity is the initial part of digestive system and the main focus of this thesis is on the teeth that are located in oral cavity. First teeth appear when a child is about six months old and during the lifespan human has two dentitions. First dentition consists of 20 baby teeth and the second one consists of 32 permanent teeth. Each tooth consists of three parts – crown, neck and root. Most common dental diseases are dental caries, dental scale, gingivitis and periodontitis. Adequate dental habbits prevent most of dental diseases and in that cause we use toothbrush, toothpaste, dental floss and mouthwash. Consuming food that is rich with vitamins and minerals has a positive affect on dental health. Teacher's role is immensely important because through schooling children form their habbits and attitudes. School programmes should be enriched with health and hygiene topic as well as with dental health. Empirical part consists of the results of the research that was conducted in the elementary school „Ivan Goran Kovačić“ in Đakovo by conducting a survey with 192 pupils. Questionnaire contained 15 close-ended question which were aimed at pupils' attitudes and dental hygiene habbits. Results have showed that young learners mostly have highly developed awareness about the importance of conducting an adequate dental hygiene. However, results have also shown that there are several bad habbits amongst young learners that should be improved with the help of parents and teachers. Besides parents, it's essential that teachers take place in forming attitudes and habbits of young learners in all aspects including dental hygiene. |