Abstract | Diplomski rad Medijske generacije: Prve televizijske publike u Hrvatskoj pisan je u namjeri otkrivanja medijskih navika prvih TV publika u našoj zemlji. Kroz kvalitativno istraživanje, cilj je bio spoznati na koji su način prve publike reagirale na uvođenje medija u živote, a potom i u intiman prostor vlastitog doma u kojem su vladali određeni društveni i obiteljski odnosi. Istraživanje je trebalo ponuditi i odgovore na pitanju o tipu sadržaja i vremenskoj kontinuiranosti gledanja tijekom prvih godina televizije u Hrvatskoj, odnosno od kasnih pedesetih godina dvadesetog stoljeća. U istraživanju navika i medijskih osobina prvih medijskih generacija, konkretno televizijskih publika, primijenjena je metoda fokus grupa koja je omogućila da kroz bogatu, ispunjenu raspravu sudionici daju uvid u općenite stavove tog kolektiva. Rezultati se generalno ne mogu poopćavati na cijelu populaciju, ali bitna su odrednica jednog dijela prvih hrvatskih televizijskih publika i njihovog doživljaja televizije u prvim godinama tog medija.
Kvalitativnim istraživanjem fokus grupa među članovima populacije koji su u vrijeme pojave televizije imali od dvadesetak do tridesetak godina, zaključuje se da su prve televizijske publike u Hrvatskoj taj medij dočekale s veseljem i optimizmom, vrlo brzo ga prihvatile i onda posljedično, međusobno popularizirale u razgovorima. Dokazano je i da su televiziju, barem oni koji su bili u mogućnosti, konzumirali svaki dan, iako je izvjestan dio i dalje preferirao druženja i zabavu uživo, a ne isključivo na televiziji. Istraživanje je pokazalo i da se percepcija televizijskih publika o tom mediju kroz godine promijenila. Nakon početnog oduševljenja samim izumom, a onda i sadržajem, istraživanje je potvrdilo da je televizija kroz godine, u očima publike počela gubiti na važnosti, zbog iznimne komercijalizacije i polarizacije sadržaja. No, unatoč tome, istraživanje je pokazalo da je televizija u početnim godinama ostvarila daleko veću popularnost u odnosu na druge medije, što se odrazilo iz i iz prvotnog prihvaćanja publike. |
Abstract (english) | Master's thesis Media generations:First television audiences in Croatia is written in intend to discover media habits of first TV audiences in our country. Troughout qualitatively exploration, the goal was to find out what way did the first audiences reacted on implementation of that media in their lifes and later on in an intimate place of their homes in which there were some specific social and family relationships. This study needed to offer answers about the type of media contents and time continuum of watching, during first years of television in Croatia, from late fifties in the last century. In studying media habits and attributes of the first media generations, concretly television audiences, the method of fokus groups was used. It enabled fullfiling argument that reveiled common attitudes of that colective. The results can't be generally coopted on entire population but they are important as the definition of media habbits of one part of first television audiences in Croatia and their experience of the TV in its early years.
Qualitatively exploration of focus groups included people who at early time of television had between twenty and thirty years, showed that first television audiences waited that media with optimism and joy, they accepted it very fast and then popularized it in conversations. It is proven that they consummated television every day, at least the one who were able to, even though the part of people said they still preffared hanging out face to face and not exclusively in front of the television. This exploration also showed that the perception of the audiences changed over the years. After being thrilled in the beginning about television and its content, television, during the years, started losing on its account due to
commercialisation and polarisation of television content. In spite of, this examination showed that television gained a lot more popularity in its early years than other medias. |