Abstract | Sigurnost je ključni element u području zrakoplovstva. Da bi postigli određenu razinu sigurnosti, tijekom perioda projektiranja zrakoplovnih komponenti i sustava, posebna se pažnja posvećuje njihovim karakteristikama. Uz to, tijekom eksploatacijskog dijela životnog vijeka zrakoplova, da bi zrakoplov bio kontinuirano plovidben, propisani su posebni programi održavanja. Samu izvedbu održavanja znatno olakšavaju metode nerazornih ispitivanja. Istovremeno, nerazorna ispitivanja predstavljaju značajan čimbenik u osiguravanju ispravnosti i funkcionalnosti komponenti, pridonoseći podizanju ukupne razine sigurnosti. \No, da bi se to ostvarilo potrebno je utvrditi u kojoj su mjeri navedena ispitivanja pouzdana. U ovom radu prikazati će se uloga i važnost pouzdanosti nerazornih ispitivanja, prvenstveno zbog egzistencije oštećenja na komponentama motora. Da bi se na dovoljno pouzdan način utvrdilo da se oštećenja nalaze unutar propisanih granica dopuštenih oštećenja, potrebno je utvrditi mjeru pouzdanosti nerazornih ispitivanja. Prvi dio rada je posvećen kratkom pregledu načina održavanja mlaznih motora i metoda nerazornih ispitivanja koje se primjenjuju u održavanju, ali i tijekom ispitivanja komponenti nakon proizvodnje. Nastavno na spomenute kriterije dopuštenih oštećenja, objasnit će se "Damage tolerance concept", a potom i pouzdanost samih metoda. U nastavku rada, u svrhu određivanja pouzdanosti nerazornih ispitivanja, pažnja će se posvetiti ključnim čimbenicima koji utječu na pouzdanost ispitivanja. U tom smislu, veliki dio rada posvećen je vjerojatnosti detekcije, a opisuje se i pojava lažnih indikacija povezano s financijskim aspektom. Od ostalih čimbenika koji utječu na pouzdanost ispitivanja, u radu se opisuje utjecaj signal/šum, kalibracije opreme te neizostavnog ljudskog faktora. U završnom dijelu rada navest će se karakteristike koje je potrebno detektirati, a sve navedeno biti će prikazano na primjeru provedenog fibroskopskog ispitivanja mlaznog motora PandW 150, zrakoplova Dash Q400. |