Abstract | Turizam se sve više sagledava i razvija kao humanistički i civilizacijsko – kulturološki fenomen, a val masovnog turizma izaziva nužnost očuvanja izvornosti destinacije i povratka originalnim i iskonskim vrijednostima te razvoj selektivne i maštovite turističke ponude. U aktualnoj konkurenciji na turističkom tržištu, „pobjeđuje“ ona turistička destinacija koja nudi atraktivnije usluge, odnosno one sadržaje koji se temelje na selektivnim vrstama turizma. S jedne strane, tu je uključena sposobnost za bogaćenje receptivnih sadržaja, a s druge strane sposobnost propagiranja i plasiranja tih sadržaja na turističkom tržištu, animiranja turista da dođu u određenu sredinu i da se zadovolje njihove preferencije. Navedena promjena turizma iz masovnog u selektivne vrste turizma, dovodi do potrebe za novim oblikovanjem turističke ponude poluotoka Pelješca.
Ovaj rad obrađuje problematiku razvoja selektivnog turizma, i to u kontekstu lokalnih socio - kulturnih i ekoloških odrednica Pelješca. Selektivni oblici turizma (poput kulturnog, gastronomskog, vinskog, ruralnog, sportsko – rekreacijskog, pustolovnog, manifestacijskog turizma i ostalih oblika) definiraju se kao potencijalni novi pravac društvenog i gospodarskog razvoja cijelog poluotoka, pri čemu se u obzir uzimaju postojeći prirodni i društveni resursi te specifična razvojna obilježja i ograničenja toga prostora. Za aktiviranje turističkih kapaciteta Pelješca potrebno je izbjegavati obrasce neodrživog ekonomskog razvoja koji je zasnovan na masovnom turizmu i ekstenzivnoj ekspolataciji prirodnih, ali i ostalih resursa koji se mogu definirati kao turistički. U radu se analiziraju pretpostavke za razvoj selektivnih oblika turizma koji slijede koncepciju održivog društveno – ekonomskog razvoja Pelješca. Selektivni turizam na Pelješcu predstavlja potencijal za prijelaz iz jednolične i homogene ponude u ponudu temeljenu na raznovrsnim sadržajima, što bi u konačnici povećalo zadovoljstvo turista i potaknulo veću turističku potražnju. |