Abstract | Inovacija je transformacija ideje u novi unaprijeđeni proizvod, uslugu ili tehnologijski proces, a
služi ostvarenju konkurentnosti na tržištu i povećanju učinkovitosti. Inoviranje u turizmu je
kompleksniji proces nego u drugim sektorima, obzirom na sam sustav turizma. Želje i
preferencije turista se stalno mijenjaju, a s time ujedno i turistička ponuda, što dovodi do potrebe
za inovacijama koje su nužne za opstanak na tržištu. Turizam je sektor u kojem se inovacije
sporo uvode i nove ideje teško prihvaćaju. Jedan od glavnih razloga je to što je u pitanju uslužna
djelatnost te se potrebe za revitalizaciju obično odnose na pružanje usluga, a ne na proizvodnju.
Postoje četiri glavna pokretača inovacija u turizmu: turisti, turoperatori, tehnološke promjene i
konkurencija. Kreativnost je preduvjet za uspješnu inovaciju, a kreativni turizam je postao vrlo
tražen te zahtjeva prilagodbu ponude novim zahtjevima tržišta od strane destinacijskog
menadžmenta. Zahvaljujući svojoj atraktivnosti, raznolikom krajoliku, bogatoj kulturnoj baštini,
dobroj prometnoj povezanosti i povoljnoj klimi, Europa se nalazi na samom vrhu svjetskog
turizma. Iako posljednjih desetljeća gubi svoj tržišni udio i dalje ima vodeću ulogu u
međunarodnom turizmu, obuhvaćajući više od polovice turističkih kretanja u svijetu. Trendovi u
turizmu najčešće proizlaze iz promjena u demografskoj strukturi i preferencija potrošača, novih
tehnoloških otkrića i potrebe za očuvanjem okoliša. Uspješna inovacija u razvoju turističkih
atrakcija podrazumijeva stvaranje slikobraza koji je usklađen s ukusom i modom te dovoljno
fleksibilan da privuče posjetitelje. Primjeri takvih inovacija kod turističkih atrakcija u Europskoj
uniji su tematski park Les Machines de L´ile, Markthall u Rotterdamu i Londonski Tower bridge,
dok je to u Hrvatskoj podvodni muzej na Lošinju. Istraživanje je provedeno na muzejima
Republike Hrvatske, s ciljem utvrđivanja pozitivnog utjecaja inovacija na turističke atrakcije. |