Abstract | Turizam se definira kao međusobni odnos pojava vezanih uz aktivnosti osoba koje putuju van mjesta svojeg uobičajenog boravka. Suvremeni turizam suočen je s brojnim promjenama i procesima, a globalizacija je proces bez kojeg se ne može zamisliti ekonomski razvoj neke zemlje, a globalizacija u turizmu je pojava koja je zahvatila sve turističke zemlje. Ona jest proces koji je promjenio tradicionalne turističke potrebe te je stvorila novi društveni ambijent. Međutim, i turizam utječe na globalizaciju , a to se očituje u brzini razmjene kulturnih i ekonomskih utjecaja između turista i lokalnih zajednica. Budući da je turizam danas najmasovnija pojava, ti utjecaju su sve intenzivniji i brojniji.
Uz cijeli ovaj pojam globalizacije, veliko značenje također ima pojam trasnacionalizacije. Rast i sve veće ekonomsko značenje transnacionalnih korporacija najbitnija je odlika transnacionalizacije. U procesima globalizacije sve više do izražaja dolazi snaga i moć multinacionalnih korporacija. Mnoge države u kojima takve korporacija posluju, a posebice one male i siromašne, zbog golemih financijskih sredstava koje multinacionalne korporacije posjeduju, nerijetko se vode u financijskom pogledu kao njihove podružnice. Bruto nacionalni proizvod tih zemalja ne može se ni približno mjeriti s profitom koji ostvaruju te korporacije.
Sam vrh svjetske trgovine i svjetskog gospodarstva predstavljaju same transnacionalne korporacije. One ostvaruju rast po stopama koje čak prelaze stope rasta mnogih zemalja. Usred njihovog djelovanja nacionalni okviri su izgubili na značaju, a države su postale drugorazredni gospodarski objekti. Transnacionalne korporacije uglavnom zasnivaju svoje poslovanje na kapitalu jedne zemlje koja je zastupljena u više zemalja. Također ih karakterizira decentralizacija poslovanja. Danas su transnacionalne korporacije pokretačka snaga gospodarstva svake države.
Prema definiciji Ujedinjenih naroda, pojam transnacionalna korporacija ili kompanija, definira se kao poduzeće koje posjeduje ili kontrolira imovinu koja stvara prihode u više od jedne zemlje te nije riječ samo o inozemnom poduzeću s izravnim inozemnim ulaganjima u određenu zemlju, već i onim poduzećima koja imaju sve glavne oblike ugovornih sporazuma i poduzeća u zemljama domaćinima.
U Republici Hrvatskoj već djeluje mnogo transnacionalnih korporacija, od prehrambenih industrija, lanaca restorana do hotelskih lanaca. Od najpoznatijih se mogu izdvojiti Hilton Worldwide, Westin, Sheraton i mnogi drugi. Republika Hrvatska također posjeduje svoje hotelske lance kao što su Valamar ljetovališta, Maistra, Plava Laguna, Jadran luksuzni hoteli. |
Study programme | Title: Business Economics in Tourism and Hospitalit; moduls: Entrepreneurship in Tourism and Hospitality, Tourism Management, Hospitality Management, International Tourism and Hospitality Management, Event and Leisure Management; specializations in: Entrepreneurship in Tourism and Hospitality, Tourism Management, Hospitality Management,, International Tourism and Hospitality Managemen, Event and Leisure Management Course: Tourism Management Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije) |