Abstract | Demencija je bolest koju karakterizira oštećenje kognitivnih funkcija te nepovratno utječe na sposobnost razmišljanja, razumijevanja, učenja, pamćenja, koordinacije i prosudbe. Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) procjenjuje da otprilike 50 milijuna ljudi na globalnoj razini ima demenciju, a predviđa se da će ukupan broj osoba s demencijom doseći 82 milijuna do 2030. godine te da će globalni trošak demencije iznositi oko 2 bilijuna američkih dolara. Alzheimerova demencija je najčešći oblik demencije i obuhvaća 60–70% slučajeva svih demencija, a ostali glavni oblici uključuju vaskularnu demenciju, demenciju s Lewyjevim tijelima i frontotemporalnu demenciju. Narušene kognitivne funkcije su glavni simptomi svih oblika demencija, a mogu se kategorizirati u pet glavnih domena: pamćenje, izvršna funkcija, jezik, vizualne prostorne sposobnosti, osobnost i ponašanje. Dijagnoza se potvrđuje nekom od metoda slikovnih prikaza (eng. neuroimaging), najčešće kompjuteriziranom tomografijom (CT) i magnetskom rezonancom (MR). Farmakološki zlatni standard za liječenje demencije su inhibitori kolinesteraze u kombinaciji s agonistom receptora NMDA. Opsežnost zdravstvene njege pacijenata s demencijom ovisi o stadiju demencije, a najčešće obuhvaća pružanje pomoći uslijed smanjene sposobnosti brige o sebi u vidu hranjenja, eliminacije otpadnih tvari i održavanja osobne higijene. Progresija demencije dovodi do smanjenja pokretljivosti, a samim time i visokog rizika za pad, stoga sestrinske intervencije trebaju biti usmjerene na poticanje kretanja i osiguravanja sigurnih uvjeta za kretanje. U kasnom/terminalnom stadiju demencije, pacijenti su najčešće u deliriju, nesvjesni sebe i svoje okoline, a sestrinske intervencije usmjerene su na prevenciju komplikacija dugotrajnog ležanja. Pružanje psihološke podrške pacijentu, ali i njegovoj obitelji od iznimne su važnosti tijekom svih stadija demencije. Dodatna edukacija medicinskih sestara/tehničara može olakšati provođenje zdravstvene njege kod pacijenata s demencijom te posljedično dovesti do povoljnijih ishoda za pacijente i veće razine zadovoljstva medicinskih sestara/tehničara. |
Abstract (english) | Dementia is a disease characterized by impaired cognitive function and irreversibly affects the ability to think, understand, learn, remember, coordinate and judge. The World Health Organization (WHO) estimates that approximately 50 million people globally have dementia, and the total number of people with dementia is projected to reach 82 million by 2030, and the global cost of dementia will be about $ 2 trillion. Alzheimer's dementia is the most common form of dementia and accounts for 60-70% of all dementias, with other major forms including vascular dementia, Lewy body dementia, and frontotemporal dementia. Impaired cognitive functions are the main symptoms of all forms of dementia and can be categorized into five main domains: memory, executive function, language, visual spatial abilities, personality, and behavior. The diagnosis is confirmed by one of the methods of imaging (neuroimaging), most often by computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MR). The pharmacological gold standard for the treatment of dementia are cholinesterase inhibitors in combination with an NMDA receptor agonist. The extent of health care for patients with dementia depends on the stage of dementia, and most often includes the provision of assistance due to reduced ability to take care of themselves in the form of feeding, elimination of waste products and maintaining personal hygiene. The progression of dementia leads to a reduction in mobility and thus a high risk of falling, therefore nursing interventions should be aimed at encouraging movement and ensuring safe conditions for movement. In the late / terminal stage of dementia, patients are most often in delirium, unaware of themselves and their surroundings, and nursing interventions are aimed at preventing the complications of prolonged lying down. Providing psychological support to the patient, but also to his family, is extremely important during all stages of dementia. Additional education of nurses / technicians can facilitate the implementation of health care for patients with dementia and consequently lead to more favorable outcomes for patients and higher levels of satisfaction of nurses / technicians. |