Abstract | Poremećaj iz spektra autizma (PSA) složeno je neuro razvojno stanje koje uključuje probleme s društvenom komunikacijom, ograničenim interesima i ponavljajućim ponašanjem. Također, prisutna je hipotonija, loša ravnoteža i koordinacija te kašnjenje u razvoju grube motorike. Iako se PSA smatra cjeloživotnim poremećajem, stupanj oštećenja funkcioniranja razlikuje se među osobama s PSA-om. Shodno tome, ključno je procIjeniti potrebe svakog djeteta kako bi se pružila smislena intervencija.
Fizioterapija ima veliku ulogu u pružanju fizičke i emocionalne zaštite djeteta s PSA-om. Koriste se različite strategije za promicanje, održavanje i daljni razvoj fizičkih i socijalnih vještina. Fizioterapeut će procijeniti djetetovo cjelokupno motoričko funkcioniranje, identificirati temeljne poteškoće i pružiti intervencijski program koji će pomoći unaprijediti motoričke vještine, a time utjecati na ukupno funkcioniranje djeteta.
Cilj ovog istraživanja je ispitati stavove i znanja roditelja djece s poremećajem iz spektra autizma o ulozi fizioterapeuta u terapiji s obzirom na uključenost djeteta u terapiju od strane fizioterapeuta, provjeriti dostupnost i razumljivost informacija roditeljima te dodatno ispitati jesu li te informacije dobivene od strane liječnika ili iz drugih izvora. Za potrebe istraživanja napravljen je anketni upitnik u digitalnom obliku, a podaci su obrađeni deskriptivnom i neparametrijskom statistikom.
U istraživanju je sudjelovalo 33 roditelja djece predškolske dobi s područja Primorsko-goranske županije. Rezultati su pokazali da roditelji djece s PSA-om imaju pozitivne stavove o ulozi fizioterapeuta u terapiji te se stavovi ne razlikuju između roditelja djece koja su uključena u fizioterapijski tretman i roditelja čija djeca nisu uključena u fizioterapijski tretman. Nadalje, znanje roditelja djece s PSA-om o ulozi fizioterapeuta je vrlo dobro i ne razlikuje se statistički značajno između roditelja djece koja su uključena u terapiju od strane fizioterapeuta i onih koji nisu. Informacije o ulozi fizioterapeuta u terapiji djece s PSA-om roditeljima su dostupne i razumljive ali manji dio roditelja te informacije dobiva od liječnika. |
Abstract (english) | Autism spectrum disorder (ASD) is a complicated neurodevelopmental condition that includes problems with social communication, limited interests, and repetitive behaviour, with hypotonia, poor balance and coordination, and gross motor delay also present. ASD is a lifelong condition, but the impairment level varies among individuals with ASD. That’s why it’s crucial to evaluate every child’s needs in order to provide an adequate intervention.
Physiotherapy plays an important role in providing physical and emotional protection to a child with ASD. Therapists use different strategies for promotion, maintenance, and further development of physical and social skills. A physiotherapist will evaluate the child’s total motor function, identify main issues, and provide an intervention programme that will help promoting motoric skills, thus improving the child's overall functioning.
The objective of this research is to evaluate the attitudes and knowledge of parents with children with ASD about the physiotherapist's role in therapy, the effects of child's inclusion in physiotherapy on parents' attitudes, the availability and clarity of information available to parents, and whether the main source of this information are the doctors or other sources. A digital survey was created, and the results were analysed with descriptive and nonparametric statistics.
The research included 33 parents of preschool-aged children from Primorje-Gorski kotar county. The results show that parents of children with ASD have positive attitudes about the role of physiotherapists in therapy, and that there is no difference in attitudes between the parents whose children are involved in the physiotherapy and those whose children are not. Information about the role of a physiotherapist in the therapy of children with ASD is available and understandable, but only a minority of the parents gets it from the doctor. |