Title Specifičnosti kolosijeka za transport teških tereta
Title (english) Specifics of heavy haul railway tracks
Author Veronika Penić
Mentor Ivo Haladin (mentor)
Committee member Maja Ahac (predsjednik povjerenstva)
Committee member Vesna Dragčević (član povjerenstva)
Committee member Ivo Haladin (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Civil Engineering (Transportation Engineering) Zagreb
Defense date and country 2020-09-22, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Civil Engineering Transportation
Abstract U radu su opisane karakteristike kolosijeka za transport teških tereta, točnije njegove komponente i postupci održavanja. S obzirom na to da se radi o prijevozu tereta velikih tonaža, ova vrsta transporta uzrokuje i razmjerno velika opterećenja koja predstavljaju najveći problem tijekom eksploatacije i dimenzioniranja elemenata donjeg i gornjeg ustroja. Kako bi se smanjio negativan utjecaj izazvanih naprezanja, kolosijek je potrebno izvesti s povećanom čvrstoćom i dostatnom trajnosti. U suprotnom će doći do znatnog povećanja troškova i smanjenja učinkovitosti. Najznačajniji utjecaj na kvalitetu izvedbe imaju čvrstoća tračnica, pravilan odabir materijala izrade praga, pričvrsni pribor, te dimenzije i granulacije gradivnog materijala zastorne prizme, posteljice i nasipa. Uštedom na jednom od navedenih komponenti, povećavaju se troškovi održavanja i smanjuje sigurnost prometovanja. Svaki dodatan kvar, osim nužnog popravka, zahtijeva i zastoj prometa. Kako bi se izbjegla potreba za čestom izmjenom oštećenih i neispravnih dijelova, u kolosijek je potrebno redovito ulagati. Nedovoljan budžet i odgoda sanacija manjih nepravilnosti, povećavaju troškove održavanja. Najčešći uzroci propadanja kolosijeka su habanje, plastične deformacije i zamor. Svaki od navedenih procesa dodatno se ubrzava povećanjem opterećenja i uštedom u kvaliteti izvedbe kolosijeka. Dinamička djelovanja od težine tereta nužno je povezati s prirodnim utjecajima, osobito vodom. Voda često predstavlja velik problem u pogledu smanjenja trajnosti kolosiječnih elemenata. Osim što izaziva koroziju čeličnih dijelova, ona povećava i nestabilnost zastorne prizme, posteljice i nasipa. Stoga je od iznimne važnosti osigurati pravilnu odvodnju. U prirodne utjecaje ubrajamo i raslinje, koje se neredovitim održavanjem, vrlo brzo širi, smanjuje protok vode i uzrokuje podlokavanje kolosijeka. Brojnim istraživanjima donesen je zaključak da posljedice nastale transportom teških tereta ne možemo u potpunosti ukloniti, ali ih pravilnom izvedbom i redovitim održavanjem možemo značajno smanjiti.
Abstract (english) This paper describes characteristics of heavy haul railway, more specifically, track components and maintenance procedures. Considering the fact this work is based on heavy haul, it is important to emphasize that this type of transport causes relatively large loads, which represents the biggest problem for designing the track and subgrade elements and later in exploitation. In order to reduce the negative impact of induced stresses, the track should be made with increased stiffness and sufficient durability. Otherwise, costs will be significantly increased, and efficiency reduced. The most important impact on track quality pose rail durability, proper selection of sleepers, ballast, subbalast and subgrade dimensions and material granulation. Savings on one of those components increase maintenance costs and reduce traffic safety. Any damage of railway, besides the necessary repairs, also brings transportation to a halt and pose safety risks. In order to reduce frequent damage, it is important to invest in track regularly. Insufficient budget and remediation delay of minor irregularities increase maintenance costs. The most common causes of track deterioration are: wear, plastic flow and fatigue. Each of these processes is accelerated by increased loads and quality savings. Dynamic forces from cargo weight must be associated with natural influences, especially water, which is often a major problem in terms of reducing the durability of track elements. Apart from causing corrosion, water increases the instability of ballast, subbalast and subgrade. It is of paramount importance to ensure proper drainage and removal of vegetation which spreads very quickly, reducing water flow and causes saturation. Several investigations have concluded that the consequences caused by heavy haul transport cannot be fully eliminated but can be significantly reduced.
Keywords
prijevoz teških tereta
projektiranje
elementi kolosijeka
održavanje
Keywords (english)
heavy haul
track design
track maintenance
track components
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:237:748689
Study programme Title: Civil Engineering Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka građevinarstva (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka građevinarstva)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Closed access
Terms of use
Created on 2020-11-13 08:25:38