Abstract | Tema ovoga rada je dubinska analiza kompozicije kao koncepta u kontekstu
umjetnosti i njene uloge i značaj u umjetničkoj fotografiji. Ovaj teoretski istraživački rad
temelji se na proučavanje postojeće literature o umjetnosti i utjecaju vizualnih podražaja na
čovjeka i primjenu tih znanja na fotografiju metodom analize, odnosno razlaganja problema
na njegove komponente s ciljem opisivanja važnosti kompozicije i njene uloge u umjetnosti,
konkretnije fotografiji. Problem je obrađen interdisciplinarno. Proučena literatura proteže se
područjima psihologije, biologije, fizike, filozofije i tehničke znanosti iz fotografije iz čega
je zaključeno da ljudski mozak lijepim smatra ono što je evolucijski za taj organizam dobro,
što je, vrlo često, upravo simetrija, odnosno harmonija i sklad. Upravo pravila i načela
komponiranja opisana u ovome radu, koja služe kao pomoć pri postizanju sklada u
razmještaju elemenata na fotografiji i ostvarenju umjetnikove namjere, prisutna su, barem u
određenoj mjeri, na svim umjetničkim fotografijama analiziranim u ovome radu. Umjetnost
kao pomalo mistična ljudska djelatnost, pokazala se izrazito kompleksnom temom za
objektivno istraživanje te je s toga, kako bi se očuvao integritet rada, najprije bilo potrebno
vrlo jasno definirati okvire rasprave i način pristupa. Taj problem rješen je kroz podjelu
umjetnosti na subjektivnu i objektivnu čime je postalo moguće fenomen objasniti cjelovitije. |
Abstract (english) | The topic of this paper is a deep analysis of composition as a concept in art and its
role and significance in art photography. This theoretical research paper is based on studying
existing literature about art and the effect of visual stimuli on humans, aswell as applying
that knowledge in the field of photography. Using the method of analysis, the problem is
approached by breaking it up into its basic components to be thoroughly studied with the
intention of describing the importance of composition in the visual arts, especially in art
photography. The topic is interdisciplinarily researched and spans through the fields of
psychlogy, biology, physics, philosophy and the technical sciences of photography. It is
concluded that the human brain interprets beauty as something of evolutionary importance,
in other words, as being good for the well being of that organism, which is, very often, found
to be symetry, harmony and balance. The rules and principles of composing described in this
paper, that serve as help in achieving those qualities in an artistic composition, and helping
the artist communicate his intent, have been found in all art photograps analysed in this paper.
Art, as a somewhat mystical human activity, showed itself to be an extremely complex topic
to objectively research, hence, to preserve the integrity of the work, a very clear framework
of discussion and approach needed to be defined. That problem was solved with the
categorisation of art into subjective and objective to be able to more holistically explore and
explain the problem in both categories. |