Title Efekt neonskoga proširivanja boje u procesu grafičke reprodukcije
Author Damir Vusić
Mentor Nikola Mrvac (mentor)
Committee member Damir Modrić (član povjerenstva)
Committee member Nikola Mrvac (član povjerenstva)
Committee member Đurđica Parac-Osterman (član povjerenstva)
Committee member Stanislav Bolanča (član povjerenstva)
Committee member Marin Milković (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Graphic Arts Zagreb
Defense date and country 2012-3-22, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Graphic Technology
Universal decimal classification (UDC ) 655 - Graphic industries. Printing. Publishing. Book trade
Abstract Suvremeni sustavi vizualnih komunikacija na kojima se temelje i reprodukcijski procesi
grafičke tehnologije permanentno se unaprijeđuju novim spoznajama vezanima uz rezultate
istraživanja pojedinih vizualnih efekata.
U okviru ovog doktorskog rada provedeno je istraživanje utjecaja različitih ciljanih
parametara unutar procesa grafičke reprodukcije na intenzitet i pojavnost efekta neonskog
proširivanja boje. Istraženo je djelovanje različitih medija (dvije tiskovne podloge i zaslon
računala) u sklopu „cross-media“ reprodukcijskog sustava izrade grafičkih proizvoda, te uloga
odabira boje umetnutog segmenta i pozadine primarnog stimulusa (različite kombinacije
primarnih boja aditivne i suptraktivne sinteze) kao elementa dizajnerskih rješenja. Navedeni
parametri procjenjivani su u različitim ambijentalnim uvjetima promatranja odnosno pod tri
standardna CIE izvora svjetla.
Efekt neonskog proširivanja boje manifestira se u pomaku pojavnosti boje stvaranjem
prividnog proširenja boje primarnog stimulusa na pozadini grafičkih reprodukcija, u području
rešetke veličine primarnog stimulusa, ali i u samom procesu oblikovanja predložaka u sklopu
izrade dizajnerskih rješenja. Istraživanje efekta je provedeno na testnim uzorcima čiju osnovu
predstavlja tzv. Ehrensteinov model - specifična geometrijska struktura koju čini ortogonalni
sustav rešetkasto postavljenih linija oblikovanih preklapanjem različitih kombinacija boja
primarnog stimulusa.
Intenzitet efekta prikazan je izračunatim kolorimetrijskim razlikama boja E94 koje
predstavljaju odstupanje manifestirane boje u efektu neonskog proširivanja boje u odnosu na
boju medija reprodukcije. Pomak pojavnosti boje u efektu neonskog proširivanja boje opisan
je kroz izračun promjene percepcijskih atributa boje - promjene svjetline L* , promjene
kromatičnosti *
ab C i promjene u tonu boje *
ab H . Statistička analiza rezultata istraživanja
provedena je primjenom odgovarajućih neparametarskih testova.
Na osnovi dobivenih rezultata istraživanja dane su smjernice budućih istraživanja te
uvjeti primjene istraživanih utjecajnih parametara vezani uz oblikovanje i otiskivanje
grafičkih proizvoda u okolnostima potencijalne manifestacije efekta neonskog proširivanja.
Abstract (english) Modern systems of visual communications, on which reproduction processes of graphic
technology are also based on, are permanently improved with new findings in conjuction with
the research of certain visual effects.
As a part of this thesis, the influence of various parameters within the target process of
graphic reproduction on the intensity and appearance of the neon colour spreading effect was
investigated. The influence of different media (two printing substrates, and a computer
screen) in the “cross-media” reproduction system of the graphic products production was
examened, as well as the role of the inserted segment color choice and background of the
primary stimulus (different combinations of primary colors additive and subtractive synthesis)
as an element of design solutions. These parameters were evaluated in a variety of ambient
conditions and under the observation of three CIE standard light sources and illuminants.
Neon colour spreading effect manifests itself in the shift of colour appearance by creating
apparent colour spreading of the primary stimulus in the background of graphic reproductions,
in the lattice as large as the primary stimulus, but also in the process of pattern shaping while
providing design solutions. The study of effect was conducted on the test samples, based on
Ehrenstein figure, i. e. specific geometric structure consisting of sets of orthogonal lines
formed by combining various color combinations of the primary stimuli.
The intensity of the effect is calculated using the color difference variable E94 , which
represents the deviation in manifestation of neon colour spreading effect in relation to the
color of the reproduction media. The shift in color appearance of the neon colour spreading
effect is described through the calculation of changes in perceptual attributes of color, i. e. the
lightness difference L* , the chroma difference *
ab C and the hue difference *
ab H .
Statistical analysis of results was conducted by using appropriate nonparametric tests.
Based on the obtained results, the guidelines for the future work are given, mainly about
how to apply examined influential parameters in processes of designing and printing graphic
products, having in mind potential manifestation of the neon colour spreading effect.
Keywords
neonsko proširivanje boje
intenzitet
pojavnost boje
grafička reprodukcija
Keywords (english)
Neon colour spreading
intensity
color appearance
graphic reproduction
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:216:753633
Study programme Title: Graphic engineering and graphic product design Course: Graphic technology Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti u području tehničkih znanosti (doktor/doktorica znanosti u području tehničkih znanosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-04-24 22:16:10