Abstract | Udžbenik je osmišljen za upotrebu u nastavi, te kao takav slijedi nastavni
plan i program, i u njima definirane ciljeve. Osim toga, udžbenik treba koristiti
jezik prilagoden uzrastu učenika kojima je namijenjen, te poticati učenike da
se služe njime kao izvorom znanja, a likovno-grafičko oblikovanje treba dati
svoj doprinos kako bi prenešene poruke bila čitke i jasne.
Ovaj se rad sastoji od teoretskog i praktičnog dijela. U teoretskom dijelu
obraduje se udžbenik kao grafički medij, pri čemu je prikazan i povijesni pregled
udžbenika i njegova struktura. Poseban naglasak stavljen je na udžbenik
kao medij čija je edukativna uloga u prvom planu. U okviru te cjeline obradene
su didaktičko-metodološke smjernice koje su uvjetovane nastavnim planom
i programom, a realiziraju se likovno-grafičkim i tehničko-tehnološkim
parametrima. U posebnom poglavlju govori se o tipografiji i o slikovnim materijalima,
jer su oni osim teksta u udžbeniku jednako važni. Likovno-grafičko
oblikovanje ima za cilj stvaranje vizualne hijerarhije radi brzog i lakog razumijevanja
sadržaja. Vizualna hijerarhija pak podrazumijeva takvu organizaciju
slikovnog materijala (ilustracije, fotografije, tablice, grafikoni) i tipografskih
elemenata (naslova, podnaslova i medunaslova, vrstama i bojama
pisama) koja omogućuje čitatelju da brzo shvati njihovu važnost. Tehničkotehnološki
parametri koji uvjetuju reprodukciju slikovnih informacija trebaju
zadovoljavati visoke standarde obzirom da su slikovni materijali u udžbeniku
često samostalni nositelji sadržaja. U ukupnom dojmu koji udžbeničko izdanje
ostavlja na učenike, veoma važnu ulogu ima odgovarajući format, oblikovanje
naslovnice, uvodnih poglavlja, kvaliteta ilustracija, organizacija informacija
na stranici i ostali elementi likovno-grafičkog oblikovanja koji su istraživani
u ovom radu.
U praktičnom dijelu rada je definirana metodologija istraživanja koja je
obuhvatila subjektivnu i objektivnu metodu. Prvi dio istraživanja proveden je
anketnim ispitivanjem o utjecaju likovno-grafičkih elemenata koji su bitni za
oblikovanje udžbenika kao cjeline. Drugi dio istraživanja usmjeren je na izdvojenu
nastavnu jedinicu u udžbeniku, a rezultati su dobiveni mjernim uredajem
za praćenje pogleda.
Rezultati dobiveni provedenim istraživanjima potvrdili su hipoteze ovoga
rada da likovno-grafička oprema udžbenika može doprinijeti razumijevanju
teksta sustavnom organizacijom tekstualnog i slikovnog materijala, uvažavanjem
didaktičkih smjernica, čime je moguće udžbenik učiniti u cijelosti funkcionalnim
i preglednim. Struktura vizualnih informacija u udžbenicima može
doprinijeti poticanju motivacije i koncentraciji učenika, a reprodukcija slikovnih informacija treba zadovoljavati visoke tehničke standarde obzirom da su
slikovni materijali u udžbeniku često samostalni nositelji sadržaja i grafičkog
oblikovanja. |
Abstract (english) | A textbook is formed for the educational purpose, and as such follows
the teaching curriculum and its defined objectives. Furthermore, the
textbook should use vocabulary intended solely for the targeted age groups,
thus encouraging the pupils to use it as a good source of knowledge,
whereas the graphical–technical forming should contribute to legibility
of text.
This paper consists of theoretical and practical part. The theoretical
part arranges the textbook as a graphic media, where it shows the
textbook's historic synopsis and its pattern. The emphasis is on the
textbook as a graphic media, with educational feature as the main agenda.
Within this, covered were didactic and methodological guidelines which
are created by the teaching curriculum, and carried through the visual-
graphical and technological framework. Typography and picture materials
are mentioned in an individual chapter, as they are equally important.
The aim of the graphical formatting is creating of the visual hierarchy
for the purpose of rapid and easier content understanding. The visual
hierarchy suggests such picture materials (illustrations, photographs,
tables and diagrams) organisation and typographic elements (heading,
subheading, subtitle, form and colour of typefaces) which allow the reader
to quickly understand their importance. The graphical-technical parameters
that have been brought by the prints of graphic format, should
be able to meet the high standards, given that the textbooks' graphic
materials are often individual content holders. Very important role on
the student's overall impression of the textbooks, have size, cover sheet,
chapter openers, illustration quality, layout and other visual-graphic elements
researched in this work.
The practical part of this paper defines subjective and objective methods
of research. The first part of this research involves importance of
the visual-graphic elements survey, which is relevant for the formatting
of the textbook as whole. The second part of the research is directed
towards an individual educational textbook unit, with the results obtained
by the eye gaze monitoring and measuring equipment.
Given research results confirm this paper's hypothesis: the graphic
accessories for the textbook contribute to the easier text understanding
by the systematic forming of the text and picture materials, with respect
to didactic guidelines, which in turn allow us to establish the functionality
and clarity of the textbook. The textbook's visual structure delivers motivation and focus to students, and the prints of graphic format should
satisfy the high technical standards, given that the textbook’s picture materials
are often individual content and graphical formatting holders. |