Abstract | Danas jedna od najraširenijih rasprava je rasprava o pobačaju. Rasprava se može voditi iz mnogo različitih aspekata (pravni, politički, socijalni, medicinski, itd.). Ovdje će se temi pristupiti s filozofskog stajališta, tj. razmotrit će se argumentacija koju su dale obje strane u raspravi. Prvo će biti iznesena stajališta koja zastupaju protivnici pobačaja, tzv. konzervativna strana. Zatim će se iznijeti odgovori koje je predložila liberalna strana (tako se u raspravama nazivaju pobornici pobačaja). Konzervativci u raspravama prednost daju fetusu i njegovim pravima. Pokušavaju dokazati da je fetus ljudsko biće od začeća te da je to točka od koje treba štititi njegov život. Oni se u raspravi pozivaju na kontinuitet od zigote preko rođenog djeteta pa sve do odrasla čovjeka. Tvrde da je pobačaj „namjerno i izravno ubojstvo ljudskog bića u početnoj fazi njegova postojanja“.2 Kada bi se njihovo stajalište prikazalo u formalnom obliku argumenta izgledalo bi ovako: Prva premisa: Pogrešno je ubiti nedužno ljudsko biće. Druga premisa: Ljudski je fetus nedužno ljudsko biće. Zaključak: Dakle, pogrešno je ubiti ljudski fetus.3 Liberali negiraju drugu premisu argumenta, otvarajući tako put raspravi o tome je li fetus nedužno ljudsko biće ili ne. Neki pokušavaju dokazati da fetus nije ljudsko biće od začeća, razmatrajući granicu kada počinje ljudski život. Dok drugi, uzimajući u obzir različite kriterije osobnosti, kritiziraju izjednačavanje osobe i ljudskog bića kod konzervativaca, raspravljajući o uvjetima za osobnost. Jedan dio liberala ne negira drugu premisu konzervativnog argumenta već argumentira da, u slučaju da je ona točna, to ne znači da pobačaj treba zabraniti. Oni pravu fetusa na život suprotstavljaju pravo žene da odlučuje o svome tijelu i pokušavaju dokazati da njeno pravo nadjačava pravo fetusa na život. Kao odgovor na prigovor u raspravi o osobnosti fetusa nastaje rasprava o potencijalnosti fetusa koja će biti iznesena nakon što se iznesu argumenti i protuargumenti o pravima žena i osobnosti fetusa. Zatim će biti izloženi argumenti vezani uz umjetnu oplodnju i status embrija izvan maternice te rasprava o korištenju fetusnog tkiva za liječenje neizlječivih bolesti. Na kraju će biti izneseni stavovi nekih filozofa o čedomorstvu zato što su neki argumenti koji vrijede za pobačaj primjenjivi i za novorođenčad. Treba napomenuti da će se u radu termin „fetus“ koristiti za sve stadije razvoja ploda u maternici, osim u raspravi o statusu embrija kada će se posebno referirati na taj stadij razvoja. |