Title Konzumacija medijskih sadržaja s obzirom na političke preferencije studenata Sveučilišta u Zagrebu
Title (english) Consumption of Media Content in View of Political Preferences of Students at University of Zagreb
Author Luka Jović
Mentor Ivan Burić (mentor)
Committee member Jelena Jurišić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Tomislav Janović (član povjerenstva)
Committee member Ivan Burić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Croatian Studies (Department of Communication Sciences) Zagreb
Defense date and country 2020-09-09, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract k
Rad ispituje razlike između studenata u političkim orijentacijama i stranačkom opredjeljenju te
način na koji se te razlike reprezentiraju prema čitanosti i povjerenju u pojedine dnevnoinformativne portale. Vodeći se teorijskim konceptom sustava Niklasa Luhmanna, teorijom
informacijskog silosa Phila S. Ensora, teorijom zadovoljenja potreba E. Katza, J. Blumlera i M.
Gurevitcha te teorijama konzistencije F. Heidera i L. Festingera, preispituje se mogućnost
grupiranja pobornika određenih političkih orijentacija i stranaka prema navici čitanja i stupnju
povjerenja u izabrane dnevno-informativne portale. Uzorak broji 500 studenata s četiri
sastavnice Sveučilišta u Zagrebu sa zadovoljenim uvjetom reprezentativnog omjera broja
studenata prema sastavnicama. U javnosti je prisutno mišljenje da su neki internetski portali
politički „obojani“, a rezultati indirektno na to i ukazuju - prisutna su jasna grupiranja ispitanika
ovisno o stranačkom opredjeljenju i političkoj orijentaciji prema čitanju i povjerenju u izabrane
portale. Hi-kvadrat testom pokazalo se da „lijevi“ studenti u većoj mjeri no pobornici druge
dvije političke orijentacije čitaju portale index.hr, jutarnji.hr i telegram.hr i gaje manje
povjerenja u portale 24sata.hr i dnevno.hr, dok „desni“ studenti u većoj mjeri čitaju dnevnik.hr
i večernji.hr, a gaje manje povjerenja u portale index.hr i telegram.hr. Istim testom ispitala se
povezanost stranačkog opredjeljenja i povjerenja u portale, pri kojoj je signifikantnost uočena
kod portala dnevno.hr i index.hr, dok su portali jutarnji.hr i telegram.hr jedini na kojima su
postignute značajnosti testa ovisno o čitanosti prema stranačkim opredjeljenjima. Sukladno
teoriji sustava i informacijskog silosa, indirektno je vidljivo grupiranje skupina (u ovom slučaju
na temelju političkih orijentacija i stranačkog opredjeljenja) prema uređivačkim „politikama“
određenih portala, dok se teorijom zadovoljenja potreba i teorijom konzistencije posredno
ukazuje da ispitanici u skladu sa svojim uvjerenjima čitaju i gaje više povjerenja u određene
portale i suprotno. Iako su srodne teme obrađene u domaćim i stranim radovima, ovaj
eksplorativni rad pruža aktualne uvide u povezanost političkih preferencija i navika čitanja kod
studenata izabranih sastavnica Sveučilišta u Zagrebu.
Abstract (english) The paper examines the differences between students in political orientations and party
affiliation and the way in which these differences are represented according to readability and
trust in daily information portals. Guided by the theoretical concept of the Niklas Luhmann
system, the information silo theory of Phil S. Ensor, the uses and gratifications theory of E.
Katz, J. Blumler and M. Gurevitch and the consistency theories of F. Heider and L. Festinger
and previous political and media research, it is reviewed the possibility of grouping supporters
of certain political orientations and parties according to the habit of reading and the degree of
trust in selected daily information portals. The sample consists of 500 students from four
constituents of the University of Zagreb with a satisfied condition of a representative ratio ofthe number of students to the constituents and the ratio of students to the level of study. There
is a public opinion that some internet portals are politically "colored", and the results indirectly
indicate that - there are clear groupings of respondents depending on party affiliation and
political orientation towards reading and trust in the selected portals. The Chi-square test
showed that "left" students read index.hr, jutarnji.hr and telegram.hr to a greater extent than
others and have less confidence in 24sata.hr and dnevno.hr portals. while the "right" students
read dnevnik.hr and večernji.hr to a greater extent, and have less confidence in the index.hr and
telegram.hr portals. The same test examined the connection between party affiliation and trust
in portals, in which significance was observed in the portal dnevno.hr and index.hr, while the
portals jutarnji.hr and telegram.hr were the only ones where the significance of the test was
achieved depending on readability according to party affiliations. According to the system
theory and theory of information silos, the grouping of groups (in this case based on political
orientations and party affiliation) according to the editorial "policies" of certain portals is
indirectly visible, while the uses and gratification theory and consistency theory indirectly
indicate that respondents read according to their beliefs and cultivate more trust in certain
portals and vice versa. Although related topics are covered in domestic and foreign papers, this
exploratory paper provides current insights into the connection between political preferences
and reading habits among students of selected constituents of the University of Zagreb.
Keywords
Studenti
Politička orijentacija
Stranačko opredjeljenje
Teorija sustava
Teorija zadovoljenja potreba
Teorija konzistencije
Dnevno-informativni portali
Navike čitanja
Povjerenje u medije
Keywords (english)
Students
Political orientation
Party afilliation
System theory
Uses and Grati
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:111:837791
Study programme Title: Department of Communication Studies Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra komunikologije (magistar/magistra komunikologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2020-11-12 14:59:49