Title „IMAGO NOBILIS“ – REPREZENTACIJA OBITELJI ORŠIĆ NA PROSTORU TROJEDNE KRALJEVINE U 18. STOLJEĆU
Title (english) "IMAGO NOBILIS" – REPRESENTATION OF THE ORŠIĆ FAMILY IN THE TRIUNE KINGDOM IN THE 18TH CENTURY
Author Petra Batelja Majić
Mentor Mirjana Repanić-Braun (mentor)
Mentor Marino Manin (komentor)
Committee member Ivana Jukić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Darko Vitek (član povjerenstva)
Committee member Stjepan Ćosić (član povjerenstva)
Committee member Vlatka Vukelić (član povjerenstva)
Committee member Alexander Buczynski (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Croatian Studies Zagreb
Defense date and country 2021, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES History
Universal decimal classification (UDC ) 94(497.5) - History of Croatia
Abstract U disertaciji se na temelju sačuvanih umjetničkih djela istražuje kako je hrvatsko plemstvo koristilo umjetnost kao sredstvo za potvrđivanje elitnog statusa i određenja političke, ideološke i vjerske pripadnosti. U fokusu istraživanja su narudžbe plemićke obitelji Oršić, slikarska djela namijenjena ukrašavanju njihovih privatnih prostora na području Trojedne Kraljevine u 18. stoljeću. Interdisciplinarna povijesna i povijesnoumjetnička analiza pokazala je društveno-političku ulogu Krste II. (1718. − 1782.), Josipe Oršić r. Zichy (1723. − 1778.) Adama (1748. – 1820.), Ivana Nepomuka (1753. − 1817.) i Franje Ksavera (1758. − 1807.), ali i odgovorila na konkretna pitanja provenijencije, konteksta narudžbi i nastanka pojedinih djela, značaj obiteljskih, društvenih i političkih veza između plemićkih obitelji te umjetničkih kanala kojima su likovni predlošci iz kulturnih i političkih središta Monarhije dospijevali na prostor Trojedne Kraljevine. U prvom poglavlju donosi se kronologija života članova obitelji Oršić u 18. st. kojoj je pridružena kratka povijesnoumjetnička analiza sačuvanih obiteljskih portreta te galerija ugarsko-hrvatskih kraljeva. U drugom poglavlju proučava se fenomen stvaranja obiteljske predaje o podrijetlu te njen razvojni put kao obiteljske genealogije i naposljetku, afirmaciju u vidu kreiranja obiteljskog grba, pisanih i slikanih rodoslovlja. Naredna poglavlja donose analizu i kontekstualizaciju umjetničke baštine sačuvane in situ u profanim zdanjima, to jest, Oršićevim dvorcima u Gornjoj Stubici (Samcima), Gornjoj Bistri, Jakovlju i Slavetiću; odnosno sakralnim prostorima pod njihovim patronatstvom u župnim crkvama sv. Antuna Pustinjaka u Slavetiću, sv. Jurja Mučenika u Gornjoj Stubici i sv. Nikole u Poljanici Bistranskoj; te kapeli sv. Franje Ksaverskog u sklopu dvorca u Gornjoj Stubici i sv. Josipa u sklopu dvorca u Gornjoj Bistri. Tekst je popraćen sa sto trideset i devet ilustracija te tri tekstualna priloga.
Abstract (english) The aim of the thesis is to better understand the social structures on the territory of the Triune Kingdom (The Kingdom of Croatia, Dalmatia and Slavonia) in the 18th century. The research focuses on the private life, military and public service career and art commissions of Krsto Oršić II of Slavetić (Xtophori, Christophori Josephi; Gornja Stubica, 1718–Zagreb, 19 February 1782), his wife Josipa (Jozefa) Oršić née Zichy de Zich et Vásonkeö (Budim, 1723–Gornja Bistra, 6 May 1778) and their sons Adam (Adamus Ludovicus Franciscus Xaverius Ignatius Joannes Nepomucenus, 1748–1820), Ivan Nepomuk (Joannes Nepomucenus Josephus Bernardus Vincentius Ferrosius, 1753–1817) and Franjo Ksaver (Franciscus Xaverius Nicolaus Antonius Joannes, 1758–1807). The research, applying historical and art historical methods, has been conducted on the comparative reading and analysis of the archival documents from the Croatian, Hungarian and Austrian state and church archives. Some artworks are preserved in situ in family castles in Gornja Bistra, Gornja Stubica, Jakovlje and Slavetić; chapels of St Joseph in Gornja Bistra and St Francis Xavier in Gornja Stubica castle; parish churches of St Anthony (the Abbot) in Slavetić, St George (the Martyr) in Gornja Stubica and St Nicholas in Poljanica Bistranska. The relevant paintings are kept in the Croatian History Museum and the Zagreb City Museum. Both the comparative artworks and the indispensable secondary sources have been studied in the specialized libraries in Ljubljana, Budapest and Vienna.
In order to recreate ‘the image of the nobleman’ (imago nobilis), and consequently to better understand Croatian nobility in its entirety, the thesis first gives insight into the life of Krsto Oršić II and his closest family. What follows is the research on the role and development of a narrative of the Oršić family, who are purportedly originating from the old noble tribes of Croatia. The thesis also examines the noble family's art commissions as a tool for the affirmation of their privileged status and the mediation of specific political, ideological and religious beliefs and interests. Their heraldry, commissioned architecture (both profane and sacred) and individual artworks have been analyzed and contextualized as means of (re)presentation used to enhance and reinforce their noble status.
Krsto II Oršić of Slavetić, who was the eldest son (other siblings
Keywords
18. stoljeće
Trojedna Kraljevina
plemstvo
genealogija
obitelj Oršić
Gornja Bistra
Gornja Stubica
Slavetić
Jakovlje
barok
barokni klasicizam
zidno slikarstvo
portreti
ikonografija
grafički predlošci
Keywords (english)
18th Century
the Triune Kingdom
nobility
genealogy
the Oršić family
Gornja Bistra
Gornja Stubica
Slavetić
Jakovlje
Baroque
Baroque Classicism
wall painting
portraits
iconography
graphical prints
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:111:772562
Promotion 2023
Study programme Title: Postgraduate doctroal study in history Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje povijest (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje povijest)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2023-04-04 07:49:56