Title Udešavanje perceptualne pažnje na kreativnost kod umjetničkih i STEM disciplina
Title (english) Priming Perceptual Attention on Creativity among Students in Art and STEM Disciplines
Author Sara Paska
Mentor Lovorka Brajković (mentor)
Mentor Vanja Kopilaš (sumentor)
Committee member Dario Vučenović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Dora Korać (član povjerenstva)
Committee member Lovorka Brajković (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Croatian Studies (Department of Psychology) Zagreb
Defense date and country 2023-09-14, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology
Abstract Ovim istraživanjem željelo se utvrditi djelovanje udešavanja perceptualne pažnje na kreativnost kod studenata umjetničkog i STEM područja. U istraživanju je sudjelovalo 130 sudionika, od toga 56 studenata diplomskog studija Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu te 74 studenata diplomskih studija Fakulteta elektrotehnike i računarstva u Zagrebu. Sudionika muškog spola bilo je 68, a ženskog 62, s prosječnom dobi od 23 godine (raspon dobi: 20-45 godina). Osnovne varijable promatrane u ovom istraživanju bile su udešavanje perceptualne pažnje i vrsta studija, te njihov utjecaj na kreativnost, mjerena Testom udaljenih asocijacija. Vrsta studija kontrolirana je odabirom uzorka, tako da su sudionici bili sastavljeni od studenata umjetničkog i STEM fakulteta, dok se uspješnost udešavanja širokog opsega perceptualne provjeravala neizravno, rezultatom na Testu udaljenih asocijacija. Prikupljanje podataka bilo je organizirano provođenjem grupnih uvjeta udešavanja te ispunjavanjem Testa udaljenih asocijacija tijekom nastave uživo na odabranim fakultetima Sveučilišta u Zagrebu. Dvosmjerna analiza varijance nije pokazala statistički značajne razlike sudionika u kreativnosti, odnosno rezultatu na Testu udaljenih asocijacija s obzirom na područje studija (AFZG i FER), oblik udešavanja opsega perceptualne pažnje (vizualni, verbalni i izostanak udešavanja), te interakciju istih. Rezultati su pokazali kako se studenti umjetničkih i STEM područja ne razlikuju na Testu udaljenih asocijacija. Uz to, uspjeh sudionika na Testu udaljenih asocijacija ne ovisi o vizualnom i verbalnom udešavanju odnosno odsustvu udešavanja širokog opsega perceptualne pažnje. Naposljetku, udešavanje širokog opsega perceptualne pažnje na rezultat na Testu udaljenih asocijacija pokazalo se jednako za umjetnički i STEM studij. Dobiveni rezultati nisu u skladu s očekivanjima. Međutim, s obzirom na to da je statistička snaga svih dobivenih zaključka bila iznimno niska, moguće je da su rezultati posljedica slučajne varijacije, a ne stvarnog djelovanja udešavanja opsega pažnje i područja studija na kreativnost. Očekivani efekti udešavanja bili su minimalni te nisu bili otporni na nepovoljne uvjete provođenja istraživanja, na koje upućuje niska statistička snaga. Daljnja istraživanja trebala bi se usmjeriti na uvjete i intenzitet potrebne za detekciju i efekta udešavanja.
Abstract (english) This study investigated the impact of perceptual attentional priming on creativity among students in artistic and STEM fields. The study involved 130 participants: 56 graduate students from the University of Zagreb's Faculty of Architecture and 74 from the Faculty of Electrical Engineering and Computing. The participants included 68 males and 62 females, with an average age of 23 years (age range: 20-45 years). Key variables included perceptual attentional priming, study program type, and their influence on creativity, measured by the Remote Associates Test. Participants were selected from artistic and STEM faculties. Perceptual attentional priming effects were assessed by analyzing Remote Associates Test results. Data collection encompassed group priming conditions and Remote Associates Test administration during live classes at the University of Zagreb's faculties. A two-way analysis of variance revealed no statistically significant variations in creativity, as measured by Remote Associates Test results, based on study program (Faculty of Architecture or Faculty of Electrical Engineering and Computing), perceptual attentional priming form (visual, verbal, absence), or their interaction. Results indicated no significant differences in Remote Associates Test performance between artistic and STEM students. Performance wasn't significantly affected by visual, verbal, or broad perceptual attentional priming. The impact of broad perceptual attentional priming on Remote Associates Test results was consistent across artistic and STEM studies. Contrary to expectations, results were inconclusive due to low statistical power, possibly due to random variation rather than the actual influence of attentional priming and field of study on creativity. Anticipated priming effects were minimal and sensitive to research conditions, as suggested by low statistical power. Further research should explore conditions and intensity required to detect attentional priming effects.
Keywords
kreativnost
udešavanje
pažnja
Test udaljenih asocijacija
umjetnost
Keywords (english)
reativity
priming
attention
Remote associations test
art
STEM
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:111:887711
Study programme Title: Department of Psychology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra psihologije (magistar/magistra psihologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2023-09-18 11:50:52