Abstract | U središtu ovoga rada je plakat kao ključni faktor komunikacije u ratnoj propagandi. U
prvom dijelu rada prolazi se kroz teoretske pojmove koji su ključni za razumijevanje ove teme.
Objašnjava se politička komunikacija, propaganda, ali i vizualna komunikacija i plakat. Ističe
se važnost političke komunikacije kroz povijest te kako je ona utjecala na mase i javno mnijenje.
Kako su se mediji i tehnologija razvijali tako je komunikacija prelazila na višu razinu. Od
pojave tiskarskog stroja, poruka koju je netko htio poslati bila je dostupnija široj publici. To su,
pogotovo u 20. stoljeću, „veliki vođe“ iskoristili za širenje svoje propagande i pridobivanje
podrške. Također je opisana povijest propagande - od upotrebe kovanog novca u antičkom dobu
pa sve do 20. stoljeća kada dolazi do upotrebe modernijih tehnika. Poseban dio je posvećen
ratnoj propagandi, njezinoj važnosti i učinku koji ima na narod. Razvojem komunikacije i
propagande ljudi su uz važnost verbalne komunikacije počeli shvaćati i važnost vizualne
komunikacije. Stoga su počeli proučavati elemente i tehnike vizualne komunikacije te ju
koristiti za bolji efekt pri prijenosu propagandne poruke, što se posebno primjećuje u 20., a
nastavlja u 21. stoljeću. Pri tome se koriste upečatljive boje, poput crvene i crne, kao i određene
tipografije te simboli koji vežu jedan narod ili ideologiju, o čemu je riječ u prvom dijelu rada.
U drugom dijelu, preko primjera iz Prvog i Drugog svjetskog rata, prikazuje se razvoj i svrha
ratnih plakata s naglaskom na vizualnu komunikaciju. Uspoređuju se plakati iz više zemalja, a
rezultati analize pokazuju da su se plakati u svim zemljama koristili u iste svrhe, pretežito pri
mobilizaciji vlastitog stanovništva, ali i demonizaciji neprijatelja te stvaranju kulta ličnosti. |