Abstract (croatian) | Svjestan kako će njegove teze o značenju komete djelovati kao "gravissimum crimen impietatis" budući uperene protiv popularnog shvaćanja o kometama kao vjesnicima pa onda i uzrocima nedaća u zemaljskom svijetu, ističe Dudić na samom početku svoje rasprave De comentarum significatione commentariolus kako su različita mišljenja o biti (de essentia) komete, iznoseći pritom kao potkrijepu te tvrdnje mišljenja starih mislilaca i nekih svojih znamenitih suvremenika. Sam se pritom priklanja Aristotelovu tumačenju, po kojem su ove "exhalationis aridae ignea congeries", no ujedno tvrdi kako ni to općeprihvaćeno tumačenje nije posve sigurno.
Sudeći po takovu početku Dudićeve rasprave, na kojem se bavi pitanjem o biti komete, moglo bi se zaključiti da je Dudićeva rasprava prirodoznanstvenog značaja. No, Dudić sam nakon tog uvodnog dijela daje do znanja da je glavni predmet rasprave o kometama pitanje mogućnosti i utemeljenosti diviniranja iz pojave komete, iz čega proizlazi da se u toj raspravi radi primarno o antropologijskoj a ne toliko o prirodoznanstvenoj problematici.
Eksplicirajući u daljnjem tijeku rasprave svoje stajalište po kojem se teza o kometama - vjesnicima i uzrocima budućeg kontigentnog ne može znanstveno utemeljiti, Dudić ponajprije pokušava razriješiti dilemu da li su komete čuda ili pripadaju prirodnom nizu događanja. Tu će raspravu on voditi na dva nivo tj. teologijskom i znanstvenom argumentacijom.
Pritom Dudić pokušava utvrditi temeljne metodologijske principe znanstvenog ispitivanja pojava i njihovih sveza pa u prvi plan ističe neophodnost oslanjanja na osjetila (vlastita) i razum, oslanjanja na vlastita opažanja a ne na tuđa svjedočanstva i postavke te kritičkog odnosa spram tradiranih učenja, napose onih kojima su autori autoriteti poput Aristotela.
Upravo poštujući tako utvrđena načela znanstvenog istraživanja dolazi Dudić "non levis rationibus et experientia adductus" do gornjeg zaključka.
U svrhu provođenja isto tako znanstvenog ispitivanja mogućnosti da se pojava komete dovode u uzročnoposljedičnu svezu s pojavama u ljudskom svijetu insistira Dudić na provođenju distinkcije između triju područja – regnum dei-regnum naturae i regnum hominis - što je u funkciji afirmacije ovog posljednjeg kao samostalnog, zasebitog područja zbivanja kojemu je ishodište ljudski duh, njegova slobodna volja i odluka, po kojoj je samostalan u svojem djelovanju, kako naspram božanskog tako i naspram prirodnog niza zbivanja. |
Abstract (english) | Dudić, aware that his theses concerning the signification of the comet would be regarded as the "gravissimum crimen impietatis", being opposed to the common view holding the comets to be the heraIds, and even the causes of misfortunes in the earthly world, at the very beginning of his treatise "De cometarum significatione commentariolus" emphasizes that the opinions of the essence (de essentia) of the comet vary, argumenting his statement with the opinions of the ancient thinkers and with those of his famous contemporaries. He concurs with Aristotle's explanation, according to which these are "exhalationis aridae ignea congieris", yet also states that not even this, widely accepted explanation, is not completely trustworthy.
Judging from the begining of Dudić's treatise, which deals with the essence of the comet, one could conclude that the treatise is concerned of the problems of natural science. Dudić, however, after the introductory part points out that the main topic of the treatise is to be the question of the possibility of the divination from the appearance of a comet; it follows that the treatise is primarily of antropological character.
Further in the treatise Dudić explicates his viewpoint, according to which the thesis of the comets as heralds and causes of the future contingency cannot be scientifically founded. He, above all, tries to solve the dilema whether comets are miracles or natural events. He conducts the discussion on two levels, i. e. on the basis of theologic and scientific argumentation.
Dudić also tries to establish the basic methodological principles of scientific investigation of events and their interrelations, so he emphasizes the inevitability of reliance on (one's own) senses and reason, of reliance on one's own perceptions, not on the testimonies and persumptions of others, and the inevitability of a critical relation toward the traditional teachings, especially those the authors of which are such authorities as Aristotle. It is by following the principles of scientific investigation thus established that Dudić, "non levis rationibus et experientia adductus", reached the conclusions mentioned above.
Dudić insists on distinguishing three spheres - regnum dei, regnum naturae and regnum hominis - in order to carry out the scientific investigation of the possibility of bringing the appearance of the comet into a cause-and-effect relationship with events of human world, on one hand, and in order to affirm the regnum hominis as an independent and separate sphere of events originating of human spirits, its free will and decision, because of which it is independent in its actions - independent both from god and natural events - on the other. |