Dataset: kodovi_interkulturalna_kompetencija_stavovi_misljenja_i_specificna_ponasanja_vjeroucitelja.xlsx, 211.88 KB Access Condition: Access restricted to higher education institution's students and staff in RH
Jurišić, M. & Razum, R. (2023). Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja [Data set]. https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:825079.
Jurišić, Marija and Ružica Razum. Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja. Katolički bogoslovni fakultet, 2023. 17 Nov 2024. https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:825079.
Jurišić, Marija, and Ružica Razum. 2023. Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja. Katolički bogoslovni fakultet. https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:825079.
Jurišić, M. and Razum, R. 2023. Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja. Katolički bogoslovni fakultet. [Online]. [Accessed 17 November 2024]. Available from: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:825079.
Jurišić M, Razum R. Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja. [Internet]. Katolički bogoslovni fakultet: , HR; 2023, [cited 2024 November 17] Available from: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:825079.
M. Jurišić and R. Razum, Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja, Katolički bogoslovni fakultet, 2023. Accessed on: Nov 17, 2024. Available: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:825079.
Title (croatian)
Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja
Author
Marija Jurišić Sveučilište u Zagrebu, Katolički bogoslovni fakultet
Author
Ružica Razum Sveučilište u Zagrebu, Katolički bogoslovni fakultet
Scientific / art field, discipline and subdiscipline
HUMANISTIC SCIENCES Theology Pastoral Theology
Abstract (croatian)
Anketni upitnik „Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja“ odobren je 10. studenog 2021. od strane Etičkog povjerenstva Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Upitnik ispituje poznavanje temeljnih značajka interkulturalizma i religijske dimenzije interkulturalnoga obrazovanja te stavove, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja o interkulturalnoj kompetenciji nužnoj za ostvarivanje religijske dimenzije interkulturalnog obrazovanja. Ispitanici istraživanja bili su vjeroučitelji zaposleni u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj, koji pripadaju Crkvama reformacijske baštine, islamskoj zajednici, Katoličkoj crkvi i Pravoslavnoj crkvi.
Upitnik je sastavljen od 30 pitanja, od čega je 28 pitanja bilo zatvorenog tipa, a 2 otvorenog. Sadržajno je upitnik podijeljen na pet dijelova. Prvi dio upitnika sastoji se od 13 pitanja od čega su dva bila otvorena, a 11 zatvorenih, kojim su se prikupljala sociodemografske karakteristike ispitanika kao što su spol, nacionalnost, dob, razina obrazovanja, mjesto rada, radni staž, poznavanje stranih jezika, religijska/konfesionalna pripadnost te interkulturalna iskustva. Drugi dio upitnika sastoji se od 4 pitanja o poznavanju pojmova kao što su interkulturalizam i religijska dimenzija interkulturalnog obrazovanja. Tvrdnje su postavljene u obliku Likertove ljestvica s pet stupnjeva (1-nimalo, 2-malo, 3-osrednje, 4-mnogo, 5-vrlo mnogo). Treći dio upitnika sastoji se od 2 zatvorena pitanja kojim se ispituju stavovi prema pripadnicima drugih kultura i religija. Tvrdnje su postavljene u obliku Likertove ljestvica s pet stupnjeva (1-nimalo, 2-malo, 3-osrednje, 4-mnogo, 5-vrlo mnogo). Četvrti dio upitnika se sastoji od tri zatvorena pitanja kojim se ispituju stavovi i mišljenja o stečenom inicijalnom obrazovanju, cjeloživotnom učenju i osposobljenosti za provođenje religijske dimenzije interkulturalnog obrazovanja. Peti dio upitnika se sastoji od 6 zatvorenih pitanja kojima se ispituju stavove i mišljenja vjeroučitelja o potrebnim interkulturalnim kompetencijama za rad u razredima te specifična ponašanja vezana uz interkulturalnu kompetenciju.
Methods (croatian)
Istraživanje je provedeno u sklopu projekta RELIGOBRAZ – Doprinos religijskog obrazovanja suživotu u multikulturalnom društvu kojeg financira Hrvatska zaklada za znanost. Cilj je projekta istražiti doprinos religijskoga obrazovanja u RH odgoju i obrazovanju za suživot u multikulturalnome društvu.
Cilj istraživanja bio je ispitati poznavanje temeljnih značajka interkulturalizma i religijske dimenzije interkulturalnoga obrazovanja te ispitati stavove, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja o interkulturalnoj kompetenciji nužnoj za ostvarivanje religijske dimenzije interkulturalnog obrazovanja.
Specifični ciljevi bili su:
1. ispitati sociodemografske karakteristike vjeroučitelja
2. definirati poznavanje temeljnih karakteristika interkulturalizma i religijske dimenzije interkulturalnoga obrazovanja
3. ispitati stavove vjeroučitelja prema pripadnicima drugih kultura i religija
4. ispitati stavove i mišljenja vjeroučitelja o stečenom inicijalnom obrazovanju, cjeloživotnom učenju i osposobljenosti za provođenje religijske dimenzije interkulturalnog obrazovanja
5. ispitati stavove i mišljenja vjeroučitelja o potrebnim interkulturalnim kompetencijama za rad u razredima te specifična ponašanja vezana uz interkulturalnu kompetenciju
Za provedbu kvantitativnog istraživanja korištena je metoda ankete u čiju svrhu je izrađen anketni upitnik „Interkulturalna kompetencija: stavovi, mišljenja i specifična ponašanja vjeroučitelja“ čiji su autori Jurišić i Razum (2021). Upitnik je odobren 10. studenog 2021. od strane Etičkog povjerenstva Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Anketni upitnik sastoji se od 30 pitanja, od čega su 2 otvorenog tipa, 28 zatvorenog tipa, a najčešći korišteni oblik odgovora je Likertova ljestvica. Pitanja 14 , 15, 19, 29 i 30 su preuzeta, uz pismeno odobrenje, iz dva upitnika prof. dr. sc Elvi Piršl. Po završetku prikupljanja podataka, provedena je kontrola prikupljenih podataka te su isti pripremljeni za obradu, nakon čega su obrađeni i analizirani u programskom paketu za društvene znanosti, engl. SPSS 28.0. U obradi rezultata primijenjena je kvantitativna analiza te je korištena deskriptivna statistika za prikazivanje apsolutnih i relativnih frekvencija, srednjih vrijednosti i mjera disperzije te inferencijalna statistika za prikaz povezanosti (Pearsonov koeficijent korelacije) i razlika (T-test) na razini rizika od 5%, tj. 95% pouzdanosti. Kvantitativno istraživanje provedeno je u razdoblju od studenog 2021. do siječnja 2022. U istraživanju je sudjelovalo 460 ispitanika od čega 103 (22,4%) muškarca i 357 žena (77,6%). U RH na nacionalnoj razini u javnim školama predmet vjeronauka izvodi se u više konfesionalnih i religijskih inačica te ga izvode predstavnici pojedinih vjerskih zajednica. U tu svrhu su ispitivani vjeroučitelji koji pripadaju Katoličkoj crkvi, Islamskoj zajednici, Pravoslavnoj crkvi i Crkvama reformacijske baštine. Nije ostvaren reprezentativan uzorak stoga se rezultati ne mogu primijeniti na opću populaciju vjeroučitelja. U istraživanju je sudjelovalo 375 katoličkih vjeroučitelja (81,5%), 65 vjeroučitelja pripadnika crkvi reformacijske baštine (14,1%), 18 pravoslavnih vjeroučitelja (3,9%) i 2 islamska vjeroučitelja (0,4%).
Mišljenje vjeroučitelja o metodama i oblicima rada u vjeronaučnoj nastavi te stavove o razvoju interkulturalne kompetencije ispitali smo skalom od 7 tvrdnji, a na svaku tvrdnju su odgovarali na skali procjene od 1 = nimalo do 5 = vrlo mnogo. Dobivene vrijednosti procjena svake čestice prikazane su u 2 kategorije DA i NE. Kategorija NE obuhvaća procjene od 1 = nimalo do 3 = osrednje, a kategorija DA od 4 = mnogo do 5 = vrlo mnogo. Dobiveni rezultati prikazani su u Tablici 1 i 2. Mišljenja vjeroučitelja o vlastitoj motivaciji ispitali smo skalom procjene od 1 = nisam uopće motiviran do 5 = veoma motiviran. Dobivene vrijednosti procjena svake čestice prikazane su u 2 kategorije DA i NE. Kategorija NE obuhvaća procjene od 1 = nisam uopće motiviran do 3 = ne znam / ne mogu odgovoriti, a kategorija DA od 4 = motiviran do 5 = veoma motiviran. Dobiveni rezultati prikazani su u Tablici 3. Mišljenje vjeroučitelja o kompetentnosti za promicanje interkulturalnog obrazovanja u vjeronaučnoj nastavi ispitali smo skalom procjene od 1 = nisam uopće kompetentan do 5 = veoma kompetentan. Dobivene vrijednosti procjena svake čestice prikazane su u 2 kategorije DA i NE. Kategorija NE obuhvaća procjene od 1 = nisam uopće kompetentan do 3 = ne znam / ne mogu odgovoriti, a kategorija DA od 4 = kompetentan do 5 = veoma kompetentan. Dobiveni rezultati prikazani su u Tablici 4. Kvantitativno istraživanje provedeno je u razdoblju od studenog 2021. do siječnja 2022. Anketiranje se provodilo putem interneta, Link Google Obrasca poslan je vjeroučiteljima putem email-a uz pomoć predstojnika njihovih ureda u kojima su prijavljeni. Ispitanici su ispunili Informirani pristanak prije ispunjavanja ankete, te su bili upoznati s anonimnošću podataka.