Abstract | Motoričke predispozicije za bavljenje određenom tjelesnom aktivnosti, talent pojedinca, njegove kognitivne sposobnosti, crte ličnosti, samo su dio onoga što će utjecati na njegovu uspješnost u odabranoj aktivnosti. Usvajanje specifičnih motoričkih znanja karakterističnih za pojedine kineziološke aktivnosti, ili preciznije tehnike dotične aktivnosti, u najvećoj će mjeri ovisiti o metodici poučavanja, odnosno načinima i putevima prenošenja tog znanja. Učitelj, trener, pedagog jest upravo taj koji će voditi čitav proces poučavanja, a čije će poznavanje metodike uvelike utjecati na to hoće li proces biti uspješan ili ne. Spomenuto se odnosi na izbor adekvatnih metodskih sadržaja u datom trenutku te njihovu kontinuiranu prilagodbu tijekom cijelog procesa sukladno postavljenim ciljevima i individualnim sposobnostima onih koje poučava.
Alpsko skijanje kao rekreativna aktivnost iznimno je popularna i raširena diljem svijeta, a veliki broj rekreativaca u nekom je trenutku bavljenja njome u potpunosti ili djelomično prošao obuku skijaša početnika. U poučavanju alpskog skijanja postoje metodski postupci koji se standardno koriste, a čija učinkovitost i opravdanost empirijski nije dostatno ispitivana, na čemu upravo počiva problem ovog istraživanja. Radi se o metodskim postupcima za usvajanje elemenata skijaške tehnike koji se dominantno izvode na jednoj skiji, a oni su u ovom istraživanju stavljeni u komparativni odnos sa modificiranim metodskim postupcima kod kojih su se za poučavanje skijaških elemenata koristile metodičke vježbe na dvije skije.
Cilj ovog rada bio je u randomiziranom znanstvenom istraživanju utvrditi da li primjena metodičkih vježbi na jednoj skiji u ranoj fazi obuke zaista doprinosi boljem savladavanju skijaške tehnike skijaša početnika. Također, cilj je bio utvrditi postoji li razlika u ukupnom skijaškom znanju ili pojedinim elementima osnovne i napredne škole skijanja, između dviju grupa koje su usvajale elemente alpskog skijanja upotrebom dvaju različitih skupova metodskih postupaka.
U ovom istraživanju sudjelovalo je 137 skijaša početnika, studenata treće godine Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji su u procesu obuke u trajanju od 10 dana
bili su podijeljeni u dvije grupe – eksperimentalnu, poučavanu metodskim postupcima koji koriste metodičke vježbe na dvije skije i kontrolnu, koja je za usvajanje elemenata skijaške tehnike koristila metodske postupke na jednoj skiji. Promatrani elementi skijaške tehnike iz osnovne škole skijanja bili su plužni zavoj, spust koso, zavoj k brijegu i osnovni zavoj, dok su iz napredne škole skijanja bili paralelni zavoj od brijega i vijuganje.
Analiza razlika među grupama obavljena pomoću Wilcoxon-Mann-Whitney testa, pokazala je kako je eksperimentalna grupa, poučavana metodskim postupcima na dvije skije, postigla u prosjeku bolje ocjene u svim promatranim elementima skijaške tehnike, no uz ostvarenu statistički značajnu razliku u tri od četiri elemenata osnovne škole skijanja, odnosno u spustu koso u lijevu i desnu stranu, zavoju k brijegu u lijevu i desnu stranu te plužnom zavoju, dok u osnovnom zavoju razlika nije uočena.
Metodičke vježbe na jednoj skiji zbog svoje izuzetne složenosti i zahtjevnosti koje se prije svega odnose na sposobnost održavanja dinamičke ravnoteže, uslijed čega je skijašu početniku teže zadržati osnovnu skijašku poziciju, pokazale su se manje prikladnim u obuci, osobito u njezinim početnim fazama. U tom smislu metodičke vježbe na dvije skije čine se puno primjerenijima za početnika kojima će se usavršiti bazične skijaške strukture do dovoljno visoke razine za početak uvođenja vježbi na jednoj skiji.
Temeljem dobivenih rezultata preporuka je da se u početnim fazama skijaške obuke upotrebljavaju metodski postupci s metodičkim vježbama na dvije skije, dok bi se u kasnijim fazama obuke naprednih skijaških elemenata postupno počele uvoditi metodičke vježbe na jednoj skiji.
Rezultati ovog istraživanja pružili su novi pogled na metodiku obuke alpskog skijanja skijaša početnika te ju obogatili novim saznanjima koja će pomoći da proces obuke bude što učinkovitiji, brži i sigurniji. |
Abstract (english) | Motor predispositions for engaging in a certain physical activity, talent of an individual, his cognitive abilities or personality traits are just a part of what will influence his success in the chosen activity. Acquisition of specific motor knowledge characteristic for certain kinesiological activities, or more precisely its technique, will largely depend on the teaching methodology, or ways and paths of transferring that knowledge. Instructor, coach, pedagogue is exactly the one who will lead the whole teaching process and whose knowledge of teaching methodology will greatly influence whether the process will or will not be successful. The mentioned refers to the choice of appropriate methodological content at a given moment and its constant adjustment during the whole process according to the set goals and individual abilities of those he teaches.
The alpine skiing as a recreational activity is very popular and widespread all over the world and a large number of recreational skiers have fully or partially undergone the training process of ski beginners. In alpine ski teaching there are standard methodical procedures that are commonly used and whose effectiveness and justification hasn’t been further investigated, which is exactly what the problem of this research is based on. It refers to the methodical procedures for acquiring the elements of ski technique which are predominantly performed on one ski, and in this research, they were put in a comparative relationship with the modified methodical procedures where exercises on two skis were used for teaching the elements of ski technique.
The aim of this paper was to determine in randomized research whether the use of methodical exercises on one ski in the early stages of the alpine ski teaching process, really contribute to better mastering the ski technique by ski beginners. Also, the goal was to determine if there is the difference in overall ski knowledge in certain elements of basic and advanced ski school between the two groups that acquired the alpine ski knowledge using two different sets of methodical procedures.
137 ski beginners participated in this research, all third-year students at the Faculty of Kinesiology University of Zagreb. In the teaching process of alpine ski beginners that lasted 10 days, they were divided into two groups – experimental, taught by methodical procedures on two skis, and control group taught by methodical procedures on one ski. The observed elements of ski technique from basic ski school were snowplough, traversing, uphill turn and basic turn, while the advanced ski school elements were parallel turn and short turn.
The analysis of differences between the groups done by Wilcoxon-Mann-Whitney test showed that experimental group, taught by methodical procedures on two skis, achieved better grades on average in all observed elements of the ski technique, with statistically significant difference in three out of four basic ski school elements and those were traversing to both sides, uphill turn to both sides and snowplough, while in basic turn the difference wasn’t observed.
Methodical exercises on one ski are shown to be less appropriate in the training process, especially in the early phases. This is due to their extreme complexity which is primarily referred to the ability of maintaining dynamic balance as a result of which is very difficult for a beginner to keep the basic ski position. In that sense, the methodical exercises on two skis seem to be much more appropriate for ski beginners whose use will perfect the basic skiing structures to a level that is high enough to start introducing the exercises on one ski.
Based on the obtained results it is recommended that methodical procedures with exercise on two skis are used in the early teaching phases, while in the later stages of the training process the methodical exercises on one ski should be gradually introduced.
The results of this research provided a new perspective on the training methodology of alpine ski beginners and enriched it with new knowledge that will help the training process be more efficient, faster and safer. |