Abstract | Važnost motoričkih sposobnosti očituje se u obavljanju svakodnevnih kao i svih kinezioloških aktivnosti. Napredak i razvoj tehnike te sve veća mogućnost i pristupačnost istoj, dovela je do svakodnevne primjene raznih tehničkih pomagala u svim društvenim sferama života kao sredstvo neophodno za rad. U području edukacije, a osobito tjelesnog vježbanja, kod prijenosa informacija, odnosno za upoznavanje sa zadatkom koristi se najčešće opis i živa demonstracija, a na tom principu su primjenjivani i metrijski protokoli zaprocjenu razine motoričkih sposobnosti kod djece. Unazad nekoliko godina uz standardni protokol sa živom demonstracijom počinju se primjenjivati različiti oblici protokola s kojima se učenje i usvajanje motoričkih znanja može značajno poboljšati. Jedan od načina prijenosa informacija, odnosno upoznavanja s nekim zadatkom, je video prikaz izvedbe odstrane modela, eksperta. Stoga se u ovo istraživanje krenulo s ciljem utvrđivanja učinka dva različita metrijska protokola, dosadašnjeg standardnog i novog protokola s video demonstracijom, na procjenu realnog rezultata pri utvrđivanju motoričkog statusa učenika u primarnom obrazovanju. Uzorak ispitanika obuhvatio je učenike trećeg i četvrtog razreda iz četiri osnovne škole koje teritorijalno pripadaju urbanom području Sisačko-moslavačke županije i školuju se u gradovima Petrinji i Sisku. Ukupan broj učenika na kojima je bilo provedeno istraživanje je 327, od čega je bilo 186 dječaka i 141 djevojčica u dobi od 10,5godina. Učenici su bili podjeljeni u dva subuzorka s obzirom na korišteni tretman (protokol). Uzorak varijabli u ovom istraživanju činile su 2 antropometrijske mjere i 4 testa za procjenu motoričkih sposobnosti: Prenošenje spužve pretrčavanjem, Podizanje trupa iz ležanja kratkos pogrčenim nogama, Sklekovi pod pravim kutem i Pretklon na jednu nogu. Tijekom dva boravka u dvorani, prvi put napravljeno je inicijalno testiranje, a drugi put metodom slučajnog odabira i primjene pojedinog metrijskog protokola provedeno je testiranje nakon tretmana u svakom testu.
Značajan učinak protokola s video demonstracijom na poboljšanje rezultata dobiven je kod testova Prenošenje spužve pretrčavanjem, Podizanje trupa iz ležanja kratko s pogrčenim nogama i kod dječaka u testu Sklekovi pod pravim kutem, dok u testu fleksibilnosti (Pretklon na desnu i lijevu nogu) nije bilo razlike u učinku obzirom na protokol. Analiza varijance pokazala je kako postoje značajne razlike po spolu u svim testovima za procjenu motoričkih sposobnosti, osim u testu za procjenu snage trupa, Podizanje trupa iz ležanja kratko spogrčenim nogama. Dobivene razlike su značajne i na strani dječaka u testovima za procjenuagilnosti i snage gornjeg dijela trupa (Prenošenje spužve pretrčavanjem i Sklekovi podpravim kutem), dok je rezultat značajan i na strani djevojčica u testu fleksibilnosti (Pretklonuna desnu i lijevu nogu). Razlike koje su nastale nakon primjene protokola, vidljive su kod oba spola, a posebno veliko povećanje dogodilo se u testovima za procjenu snage (Podizanje trupa iz ležanja kratko s pogrčenim nogama i Sklekovi pod pravim kutem). U testu za procjenu agilnosti, Prenošenje spužve pretrčavanjem, nakon primjene protokola s videodemonstracijom u odnosu na standardni protokol zabilježeno je povećanje rezultata kod dječaka i djevojčica. Također, rezultati metrijskih karakteristika kompozitnih testova u prostoru motoričkih sposobnosti pokazali su visoku razinu pouzdanosti, homogenosti i osjetljivosti testova, kako na cjelokupnom uzorku tako i kod primjene oba protokola.Ovim istraživanjem potvrđena je hipoteza da predloženi novi protokol koji sadrži i video demonstraciju zadanog motoričkog testa uzrokuje značajno bolje rezultate u odnosu na standardni način testiranja. Time se može kroz racionalniji i ekonomičniji utrošak vremena u nastavnom procesu unaprijediti dosadašnji način testiranja nekih motoričkih sposobnosti i poboljšati pouzdanost mjerenja motoričkih sposobnosti djece. |
Abstract (english) | Motor skills are very important in everyday activities and also in all kinesiological activities. The advancement and development of technical industry and the availability of different products made it possible to be present in all social spheres of life as an essential mean of work. In the area of education, and especially within physical exercise, live demonstration is the most common way for information transfer or certain task acquisition and based on that principle majority of metrical protocols are used in order to evaluate the level of motor skills in children. In recent years, besides standard protocol with live demonstration, application of different protocols is also used in order to significantly enhance learning and acquisition of motor skills. One of the ways of information transfer or task introduction is a video demonstration of the task carried out by an expert (modeling). Therefore, the aim of this study was to investigate the effects of two different protocols (the standard live demonstration protocol and the new video demonstration protocol) on the assessment of the real result during estimation of motor status in pupils in primary education. The sample was consisted of 3rd and 4th grade elementary school pupils from four different schools in cities of Petrinja and Sisak, which territorially belong to the urban area of Sisačko Moslavačka County. The overall of 327 pupils participated in the study, 186 boys and 141 girls aged 10,5 years. The pupils were divided in two subsamples concerning the used protocol. The sample of variables was consisted of two anthropometric variables and four variables for motor skill assessment (Shuttle run, Sit ups, 90 push-ups and Back saver seat&reach). The testing had two time points. First point included initial testing with all pupils. In second testing pupils were randomly divided in subgroups according to the different protocol.
Significant effect of the video demonstration protocol on the result enhancement was evident in tests Shuttle run and Sit ups and in boys 90 push-ups. In the test for flexibility assessment Back saver seat&reach there were no differences according to the protocols. Analysis of variance (ANOVA) showed statistically significant differences in all test for motor skill assessment according to gender, except in the test for core strength assessment (Curl ups). Obtained differences are significant for boys in test for agility assessment and upper body strength assessment (Shuttle run and 90 push-ups), while for girls in the test for flexibility assessment (Back saver seat&reach). The differences after protocol application were present in both genders and especially in tests for strength assessment (Sit ups and 90 push-ups). In the test for agility assessment Shuttle run, after the application of the video demonstration protocol in accordance to the standard protocol, higher results were noted in boys and girls respectively. Also, the results of the metric characteristics of the motor composite tests demonstrated high level of reliability, homogeneity and sensitivity in overall sample as well as in both protocols.
This study confirmed the hypothesis that the new video demonstration protocol provided better results in relation to standard protocol of assessing motor skills in pupils. Considering that, through more rational and more economic time management in the teaching process, the present way of testing motor skills can be enhanced and reliability of motor skills testing in pupils can be increased. |